( H u l t s f r e d )
Abba släpper sin debutsingel, filmen Gudfadern har premiär, Ölandsbron invigs och Björn Borg blir den yngste genom tiderna att spela en Davis Cup-match i tennis. Året är 1972 och det är även samma år som Honda Civic ser dagens ljus. Nu är det dags för den tionde generationen och förväntningarna är skyhöga. Nya Civic är nämligen det dyraste projektet i märkets sjuttioåriga historia.
Utvecklingskostnaden för nya Civic har norpat en tredjedel av Hondas totala budget. Då är det måhända inte särskilt konstigt att vi är spända inför provkörningen. Efter en noggrann titt upptäcker vi att japanerna har lyckats med konstycket att leverera en familjebil som i praktiken är ny – ner till minsta skruv.
Det gäller även lacken som blivit tjockare och mer hållbar tack vare förfinad lackeringsteknik.
Finner varandra
Den läckra formgivningen för tankarna till racingvärlden och kantas av vassa linjer med tvära vinklar. Fronten har försetts med en distinkt grill och sneda strålkastare som löper längs med motorhuven. På bakluckan trånar en liten tuff bakvinge samtidigt som de tvådelade baklysena till viss del följer med när man öppnar skuffen. Interiören är sportig med komfortabla säten och erbjuder gott om plats för en familj på fem. Bakom den greppvänliga ratten finner vi en stor digital hastighetsmätare och utanpå denna ligger varvräknaren. En liten plump i protokollet är pekskärmen som inte direkt är vår bästa kompis, men efter att ha umgåtts ett tag så börjar vi sakta att finna varandra. Civic har växt på alla ledder och det märks tydligt – bagageutrymmet sväljer exempelvis hela 478 liter.
Etta på motorer
Honda är världens största motortillverkare, vilket borgar för körglada maskiner som inte lämnar något åt slumpen. Mycket riktigt, under huven på vår testkärra arbetar en nyutvecklad turbofyra på 182 hästkrafter, men det finns även en mindre bensinare på 129 hästar. Bilen reagerar blixtsnabbt på minsta kommando och smeker varje kurva snudd på perfekt. CVT-lådan petar i växlarna riktigt fint och kan bli din för 15 000 kronor extra och vi vill påstå att den är värd varenda krona. Det är med sorg i hjärtat vi lämnar ifrån oss nycklarna till vår knallblåa testkärra. Honda Civic är en buskul körmaskin av rang och det enda som saknas är måhända ett Type R-emblem på bakluckan. Men då sticker inte bara hastighetsmätaren blixtsnabbt iväg, utan även prislappen – från 181 900 till närmare 350 000. Den spelar å andra sidan i en division för sig med sina 320 hästkrafter.
Tekniska data för Honda Civic 1,5 VTEC Turbo CVT Sport
Motorer: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 182 hk vid 6 000 varv/minut. Max vridmoment 220 Nm mellan 1 700–5 500 varv/minut.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. Sexstegad CVT-automat.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elektromagnetisk servo. Vändcirkel 11,8 meter.
Bromsar: Skivbromsar fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 270, längd 452, bredd 180, höjd 143. Tjänstevikt 1 340. Bränsletank 46 liter.
Prestanda: Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,2 sek.
Förbrukning/Miljö: 6,1 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 139 g/km.
Pris: 251 900 kronor.
+ Plus…
Vilken läcker design
Underbar växellåda
Trevlig motor
Bra komfort
– Minus…
Krångligt infotainmentsystem
Begränsad bakåtsikt
Av Jenny Nilsson / NP AB