Power to the people

( B e r l i n – T y s k l a n d )

Cadillac gör nu en seriös inbrytning på den europeiska marknaden och ett av de främsta vapnen är klassiskt amerikanskt – nämligen ”power”. Men det är inte bara flaggskeppet CT6 vi pratar om, utan hela organisationen kring det klassiska varumärket har samlat minst lika mycket ”manpower” som ”horsepower”. Laguppställningen imponerar och äntligen har Cadillac alla förutsättningar att rulla riktigt långt i Europa.  

Om man ska ha en ”fair chance” att vinna ett krig så är kunskap om fienden ovärderlig och när Cadillac presenterar sin nya organisation så faller namnen tungt. Marknadschefen Uwe Ellinghaus är värvad från BMW och designchefen Malcolm Ward lägger nu en framgångsrik karriär hos Opel bakom sig. Vice vd Felix Weller har sina rötter hos Audi medan vd Johan de Nysschen arbetat för Mercedes.

cadillac-ct6-3 cadillac-ct6-4

Luxury eller Platinum?
Innan vi hoppar in bakom ratten till den hästkraftstinna CT6 får vi en pratstund med Florian Spinoly som är marknadschef för Cadillac Europa och tidigare basade för BMW:s motorsportverksamhet. Vi får veta att Cadillac planerar en långsiktig bearbetning av den europeiska marknaden och att varumärket ska säljas av Callisma i Stockholm samt Hedin Bil i Göteborg. Florian menar att Cadillac har något unikt att erbjuda i form av design, smarta lösningar och en helhet som i allra högsta grad framstår som individuell jämfört med stortyskarna. Man har också förenklat valet för kunderna eftersom CT6 finns i två utföranden: Luxury och Platinum. ”Inga valmöjligheter, inga problem” resonerar vi och startar den dubbelturbomatade V6:an på 417 hästar.

cadillac-ct6-2

The wild west
CT6 är en raket som skulle göra sig lika bra i Star Wars som på de knöliga gatorna i Berlin dit provkörningen är förlagd. Jänkaren skjuter med sin permanenta fyrhjulsdrift iväg som om underlaget vore egalt och den omedelbara effekten av effekten kräver en viss tillvänjning innan man kan börja kolla upp de övriga finesserna. I Platinum-utförande ingår exempelvis magnetiska stötdämpare, bakhjulsstyrning, en ljudanläggning från Bose med 34 högtalare samt framstolar med tjugo olika justeringsmöjligheter. Självklart har alla platser ventilation och värme. Oj, vi glömde visst infotainmentsystemet bak med dubbla skärmar och fjärrkontroll. Men smakar det så kostar det – närmare bestämt 899 000 kronor (grundpriset börjar från 699 000:-). Kan verka mycket, men börja ladda lite utrustning på din tyska favorit så kanske ”the wild west” framstår som ett vettigt alternativ.

cadillac-ct6-6

Tekniska data för Cadillac CT6 3,0 Twin-Turbo V6 AWD Platinum                                    

Motor: V6 bensinmotor med dubbelturbo och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 427 hk vid 5 700 varv/min. Max vridmoment 555 Nm mellan 2 500–5 100 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

Fjädring:  Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.

Styrning: Progressiv elservo. Vändcirkel: 11,0  meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 311 längd 518 bredd 188, höjd 147. Tjänstevikt 1 950. Bränsletank 73 liter.

Prestanda: Toppfart 240 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,7 sek.

Förbrukning/Miljö: 9,8 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 223 g/km.

Pris: 899 000 kronor (Luxury 699 000 kronor).  

+ Plus

Köregenskaper och komfort
En bil som inte grannen har
Skyhög standardutrustning
Stora utrymmen

– Minus

Prislappen kan skrämma många kunder

 

av Willy Priske och Johannes Gardelöf / CNP

Leave a Reply