Senaste nytt

Sportig, Lätt och Charmig

(M o n a c o – M o n t e  C a r l o)

Mercedes har deklarerat att 2016 ska bli drömcabbarnas år. Tyskarna gick ut hårt med en helt ny taklös S-klass och följde upp det hela med toplessversioner av såväl E- som C-klass. Tre cabbar med olika karaktärer, ändå har alla en sak gemensamt – samtliga har tygsufflett. Men nu kommer nya Mercedes SLC och då snackar vi fällbart plåttak. Vi har provkört på bergsvägarna som är hem åt det klassiska Monte Carlo-rallyt.  

Vi är på väg mot Sospel och den lilla bergsbyn är mest känd för att stå värd för en av de svåraste och farligaste specialsträckorna under hela rally-VM. Vägen bjuder på hissnade vyer och inte mindre än 34 utmanande hårnålskurvor innan man når resans höjdpunkt – Col de Turini. Det finns alltså sämre platser att testa en bil med sportiga ambitioner…

The new Mercedes-AMG SLC43 Press Test Drive

Mercedes SLC 300 2

Magiskt tak
Efter tjugo år byter den lilla roadstern SLK namn till SLC och det firas genom en smärre ansiktslyftning. Mercan har fått ny grill och nya strålkastare, ändå har den behållit profilen av en välproportionerad klassisk tvåsitsig sportvagn. Krokig väg, vinden i håret och högst en passagerare. Här handlar det om en ren glädjemaskin fast med egenskaper som gör att man mycket väl kan använda den i vardagen. Sittplatserna är riktigt komfortabla och även bagaget måste anses tillräckligt så länge taket är uppe. Konstruktionen tar naturligtvis plats i nedfällt läge men själva öppningsoch stängningsprocessen kan göras i farter upp till 40 km/h. Vi jobbar oss upp mot Col de Turini och befinner oss på 1600 meters höjd. Luften känns svalare och taket med ”Magic Sky Control” fälls upp. Magiken består i att även glastaket kan tonas mörkare eller ljusare med en simpel knapptryckning – merpriset är dock 21 000 kronor.

The new Mercedes-AMG SLC43 Press Test Drive

Mercedes SLC 300 3

Äran i behåll
Testkärran är namnbytet till trots en lätt moderniserad SLK av tredje generationen. Instegsmodellen heter SLC 200, har en bensinfyra på 184 hästkrafter och kan bli din för 419 900 kronor. Vi har dock provkört SLC 300 som något förvirrande har en tvåliters turbofyra på 245 hästar. Kraft saknar maskinen sannerligen inte och färden till hundra rullar på 5,8 sekunder. Den niostegade automatlådan är ett under av smidighet och vill du hellre växla manuellt så finns rattpaddlar. En dieselspis på 204 hästkrafter erbjuds också medan värstingen SLC AMG 43 numera har en dubbelturbomatad sexa på 367 hk. Vips åker priset upp till 623 900 kronor, men å andra sidan klarar den världens mest respektingivande rallysträcka med äran i behåll. Vill du själv uppleva specialsträckan? Planera då en resa till Monaco och sikta på väg D2566. Men kom inte och säg att vi inte har varnat dig!

Tekniska data för Mercedes SLC 300 2,0

Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt: 245 hk vid 5 500 varv/min. Max vridmoment: 370 Nm mellan 1 300-4 000 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.

Fjädring: Fram: fjäderben med tre länkarmar. Bak: multilänkaxel.

Styrning: Elektrohydraulisk servo. Vändcirkel: 10,5 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 243, längd 413, bredd 182, höjd 130. Tjänstevikt 1 505. Bränsletank 60 liter.

Prestanda: Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,8 sek.

Förbrukning/Miljö: 5,8  liter per 100 km under blandad körning. CO2: 134 g/km.

Pris: 495 900 kronor.

+ Plus…
Smidig och kraftfull motor
Elegant formgivning
Tysk kvalitet
Komforten

Minus…
Nytt namn – men små förändringar    

 

 

Av Bengt Dieden och Johannes Gardelöf / CNP AB

 

Leave a Reply