Senaste nytt

Få smak på flaklivet

Till mångas förtjusning har utvecklingen av pickuper tagit stora kliv framåt de senaste åren. Numera kan köparen vara en jaktintresserad privatperson som fått smak på flaklivet, även om den viktigaste målgruppen är företagare som lyfter momsen. Vi har testat helt nya Mitsubishi L200, men marknaden är full av lastiga och listiga konkurrenter.

Få smak på flaklivet 1 - Dodge Ram

Dodge Ram 1500 Crew Cab.
686 250:- inkl. moms / 549 000:- exkl. moms.                  

 ■ Fronten på nya Dodge Ram är ärligt talat skräckinjagande och kanske är det därför modellen inte säljs av någon svensk generalagent? Däremot finns ett antal specialistföretag som skeppar hit amerikanaren själva och det främsta säljargumentet är faktiskt – komforten. Tja, en Dodge Ram med dubbelhytt och luftfjädring konkurrerar ut många etablerade familjebilar när det gäller bekväma transporter och funktionalitet. Längden är hela 605 centimeter och under huven arbetar en bensinåtta på 395 hästar.

Få smak på flaklivet 2 - Ford Ranger

Ford Ranger Wildtrak Double Cab.
400 500:- inkl. moms / 320 400:- exkl. moms.

■ Smaka på det här modellnamnet: Ranger Wildtrak. Det lovar mycket och Ford står för varje bokstav. Vad sägs om en dragvikt på 3,5 ton och ett lastflak som pallar 1 152 kilo? Samtidigt klarar pickisen av att vada genom 80 centimeter vatten och dubbelhytten erbjuder plats för upp till fem åkande. Låter det osäkert? I så fall kan vi glädja dig med att det här är den första pickupen som har fått fem stjärnor i Euro NCAP. I maskinrummet arbetar en femcylindrig turbodiesel på 200 hästkrafter som härstammar från Volvo.

Få smak på flaklivet 3 - Isuzu D-Max

Isuzu D-Max Crew Cab Kuro.
355 000:- inkl. moms / 284 000:- exkl. moms.

■ Man köper inte en Isuzu D-Max för att imponera på grannen, utan här är det nytta för hela slanten som gäller. Dessutom är ”slanten” väldigt rimlig jämfört med konkurrenterna och ändå är utrustningsnivån i det närmaste komplett med sidosteg, ljudanläggning, elektrisk justerbar förarstol, klimatanläggning och läderklädsel. Maxlasten är 952 kilo och man får dra upp till 3,5 ton. Motorn är en fyrcylindrig turbodiesel som levererar 163 hästkrafter.

Få smak på flaklivet 4 - Nissan Navara

Nissan NP300 Navara Double Cab.
Pris ej fastställt.  

■ Det har tagit över tio år, men äntligen är det dags för en ny Nissan Navara att göra entré och redan här kan vi avslöja en stjärnsmäll. Samma grundmodell fast i ett lyxigare utförande kommer nämligen att lanseras med en stjärna i nosen. Jajamänsan, om ett år kommer Mercedes GLT och den baseras på nya Navara. Lastkapaciteten överskrider ett ton för alla modeller och dragkapaciteten når den magiska siffran 3,5 ton. Under huven arbetar en nyutvecklad dieselfyra på 2,3-liter som erbjuds med antingen 160 eller 190 hästkrafter.

Få smak på flaklivet 5 - Toyota Hilux

Toyota Hilux Double Cab D-4D.
355 938:- inkl. moms / 284 750:- exkl. moms.

■ Toyota Hilux är en rullande ikon och har sålts i 16 miljoner exemplar sedan den första generationen såg dagens ljus 1968. Varför ska man då köpa en Hilux? Det främsta argumentet är de suveräna offroadegenskaperna och det märks inte minst i Australien där Hilux är bästsäljare år efter år. Dragvikten är något sämre med sina 2,8 ton, men en helt ny generation lanseras nästa år och då ökar siffran till 3,5 ton medan lastkapaciteten hamnar på 1240 kg. Vårt motorval är en treliters dieselfyra på 171 hästkrafter.

Få smak på flaklivet 6 - Volkswagen Amarok

Volkswagen Amarok Canyon Double Cab.
437 375:- inkl. moms / 349 900:- exkl. moms.

■ Låt oss presentera Sveriges mest sålda pickup just nu: Volkswagen Amarok. Lägger du sedan till kampanjmodellen Canyon så ingår mängder av godsaker såsom klimatanläggning, navigationssystem, backkamera och läderklädsel. Men kanske viktigast av allt – ett fräckt utseende med läckra färger, lastbåge och underredsskydd. Flaket tål något klena 800 kg samtidigt som släpvagnsvikten är 3,2 ton. Motorn är en fyrcylindrig turbodiesel på 180 hästkrafter som arbetar tillsammans med en åttaväxlad automatlåda.

 

Av Johannes Gardelöf / CNP AB

Leave a Reply