Renault för röda mattan

(P r o v e n c e – F r a n k r i k e)

Det är hög tid att rulla ut röda mattan för nya Renault Espace. Den bussiga familjefraktaren har nämligen gett sig i lag med den flerfaldigt Oscarsbelönade skådespelaren Kevin Spacey. Allt är bäddat för succé och vi befinner oss i Frankrike för att se hur nya Renault Espace ”agerar” på de pittoreska småvägarna i Provence.

renault6_extra_juni-15I en reklamfilm för nya Renault Espace får vi se 56-åringe Kevin Spacey ratta den sjusitsiga familjebilen och sedan är det vår tur att få sätta oss bakom ratten. Själva ordet ”Espace” betyder ungefär ”ljus och luftig” på franska, vilket fransosen verkligen lever upp till. Detta mycket tack vare den stora vindrutan och glastaket som sträcker sig över framsätena.

 

renault4_extra_juni-15Formstark design

Renaults designer har minsann inte sparat på krutet. Utseendet är spännande från alla vinklar och här bjuds det på såväl rundade former som raka linjer. Fronten har fått markerande drag med strålkastare som löper upp längs med motorhuven samtidigt som baken har fått lysen som sträcker sig runt hörnen, över de bakre hjulhusen. Mycket elegant! Vi hoppar in bakom ratten och komforten är verkligen på topp. Framsätena går att justera 24 centimeter i längsled, men även själva sittdynan går att ändra. Dessutom kan du köpa till en ”massör” som knådar ryggen för 12 000 kronor, men då ingår även läderklädsel. Andra stolsraden har plats för tre åkande och längst bak platsar två juniorer. Samtliga säten, eller var och ett för sig, går att fälla ner i golvet med en knapptryckning – men fälla upp dem igen får man göra själv. Du kan packa med dig 660 liter bagage eller hela 2040 med fällda säten och bagageluckan öppnas elektriskt genom att man viftar med foten under stötfångaren.

renault3_extra_juni-15

Ingen bensinare

Under huven erbjuds fyrcylindriga turbodieslar på 130 respektive 160 hästkrafter. Någon bensinmotor är inte aktuell för Sverige, så därför valde vi att köra den starkaste oljesnurran som toppar 202 km/h och vars förbrukning hamnar på 0,46 liter milen. Säkerhetssystem finns det gott om men tyvärr ingår få av dem i grundpriset á 314 900 kronor. Men låt oss titta närmare på nödbromsassistenten – för till skillnad från andra tillverkare vars system är aktiva från krypkörning och uppåt så har Renault valt att ha sitt system aktivt från 30 till 140 km/h. Alltså funkar det inte i kökörning eller om någon vinglar rakt ut i gatan. Ett stort plus i kanten ger vi till den smidiga pekskärmen där man kan justera allt från färgerna på kupébelysningen till volymen på det konstgjorda motorljudet. Om nya Renault Espace kan knipa en Oscar för bästa bi(l)rollsinnehavare? Nja, kanske inte. Fast med tanke på de generösa utrymmena och det snygga utseendet så skulle familjebilen inte göra bort sig som transportör till röda mattan.

renault2_extra_juni-15

Tekniska data för Renault Espace 1,6 dCi EDC

Motor: 4-cyl turbodiesel med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt: 160 hk vid 4 000 varv/minut.
Max vridmoment: 380 Nm vid 1 750 varv/minut.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel: 11,9 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 288, längd 486, bredd 189, höjd 168.
Tjänstevikt: 1 735. Bränsletank 58 liter.
Prestanda: Toppfart 202 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,9 sek.
Förbrukning/Miljö: 4,6 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 120 g/km.
Pris: 369 900 kronor.

renault5_extra_juni-15

+ Plus…
Komfort när den är som bäst
Mycket standardutrustning
Trevlig dieselmotor
Snygg design

– Minus…
Saknar nödbroms i låga farter
Ingen bensinare till Sverige

Leave a Reply