Focus på fart och frakt

( B a r c e l o n a – S p a n i e n )

Ford Focus ST är ingen vanlig halvtråkig vardagsbil – det avslöjar de knallröda bromsoken samt den kolsvarta grillen. Tittar du riktigt noga så finns ett par diskreta ST-emblem och i baken sticker två mittplacerade avgaspipor ut. Fast det som gör bilen så förbenat rolig gömmer sig under ett prydligt plastlock i motorrummet.

Teknikerna hade värsta kalaset när de fick lägga händerna på nya Ford Focus och förvandla familjebilen till ett riktigt rivjärn. Bilen var i grunden bra men måste naturligtvis bli bättre om det ska placeras ST-emblem i grillen. På inköpslistan stod bland annat ett nytt chassi, fastare fjädring, bättre styrrespons och ”buskalibrerade” hjälpsystem.

Ford Focus ST EcoBoost 2 Ford Focus ST EcoBoost 4

Stealth hjälper inte 

Utseendet är sportigt aggressivt även om själva profilen är densamma. Grillen har blivit maffigare och ett kjolpaket tillsammans med nya feta fälgar gör susen för utseendet. Baken pryds av en rejäl takvinge och inunder bagageluckan har avgaspiporna placerats på mitten. Testbilen är dessutom lackerad i en exklusiv specialkulör vid namn Stealth. Namnet kommer ifrån jaktplanen som kan smyga förbi radarn utan att bli upptäckta – men om du tror att det även gäller nya Ford Focus ST så tror du fel. Den mörkgråa färgen hjälper föga mot laserpistoler och fartkameror. Interiören har begåvats med Recarostolar och en sportratt med flat undersida samt fotpedaler i aluminium. Uppe på instrumentpanelens ovansida finns dessutom tre ovala mätare som visar turbotryck, motortemperatur och oljetryck.

Ford Focus ST EcoBoost 5 Ford Focus ST EcoBoost 3

Bensin vs. diesel

Just nu sitter du säkert och funderar på vad som gömmer sig i maskinrummet? Kaxigt nog så lanseras nya Ford Focus ST med två olika turbofyror. Vad sägs om en brutal bensinare på 250 hästkrafter eller en snällare diesel på 185? För alla nördar som gillar att jämföra siffror så kan vi radda upp några som gäller för kombin. Sprinten till hundra rullar på 6,7 respektive 8,1 sekunder. Toppfarten hamnar på 248 respektive 217 km/h. Förbrukningen ligger på 0,68 respektive 0,42 liter milen samtidigt som grundpriset börjar från 280.400 kronor respektive 270.400 kronor. Bensinmotorn är naturligtvis värst i samtliga kategorier, men faktum är att dieseln inte ligger långt efter i underhållningsvärde. Styrningen har perfekt motstånd och hela chassit är anpassat för sportigare körning. Alltså precis det som modellnamnet antyder och lovar. ST är nämligen en förkortning av ”Sports Technologies”.

Ford Focus ST EcoBoost 6

Tekniska data för Ford Focus ST 2,0 EcoBoost Kombi

Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt: 250 hk vid 5 500 varv/min. Max vridmoment: 360 Nm mellan 2 000-4 500 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel: 12,4 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 265, längd 456, bredd 182, höjd 149. Tjänstevikt 1 461. Bränsletank 62 liter.
Prestanda: Toppfart 248 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,7 sek.
Förbrukning/Miljö: 6,8 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 159 g/km.
Pris: 280 400 kronor (273 900 kr för halvkombin). 

+ Plus…
Familjebil med sportig touch
Underhållningsvärdet
Köregenskaperna

Minus…
Fjädringen är i hårdaste laget

 

av Staffan Swedenborg och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Leave a Reply