Det våras för Citroën

( M a r s e i l l e – F r a n k r i k e ) 

Vi befinner oss i hjärtat av Provence mitt bland lavendelfält, vinodlingar och tryffelförsäljare. Vinstockarna sticker upp i spikraka rader och på somliga hus hänger handmålade skyltar som talar om att här finns det tryffel att köpa. Vi är dock inte här för att provsmaka ett nytt rosévin eller en mustig tryffelsoppa, utan för att provköra en faceliftad fransos vid namn Citroën C4.

Det är inte lätt för nya Citroën C4 att hävda sig på hemmaplan, speciellt inte med konkurrenter som Peugeot 308 och Volkswagen Golf flåsandes i nacken.
Fransmännen har dock tagit upp kampen om kunderna och med uppgraderade motorer ser man till att fixa de nya tuffa Euro6-kraven som träder i kraft i höst.

Citroen C4 PureTech 5 Citroen C4 PureTech 2

Karismatisk design

Designavdelningen har gett lilla Citroën C4 en mild facelift. Vi tar oss ett snabbvarv runt bilen och konstaterar ganska snart att de karaktäristiska dragen i form av den skulpterade fronten med silverribbor i grillen och den svarta bakspoilern lever vidare. Ändå har fronten blivit mer dominant tack vare de nya LED-strålkastarna samtidigt som bakljusen har försetts med 3D-teknik, men det är i princip vad utsidan har att bjuda på. Vi kliver in och sätter oss bakom ratten. Interiören har fått en ny centralt placerad 7-tums pekskärm samt en digital hastighetsmätare med större och tydligare siffror. På tillvalslistan kan man exempelvis kryssa för panoramaglastak, men är du ute efter mer komfort erbjuds även massagesäten. Hur står det då till med utrymmena? Jo, i ett land där presidenten bara är 170 centimeter lång anses nog utrymmet vara tillräckligt. Å andra sidan gäller det att även föraren inte har längre ben än Francois Hollande.

Citroen C4 PureTech 3 Citroen C4 PureTech 5

Nya motorer

Det mest intressanta är vad som erbjuds under huven på Citroën C4 – det är nämligen här de största nyheterna gömmer sig. Inledningsvis erbjuds dieslar på 100, 115 respektive 120 hästkrafter samt bensinare på 110 respektive 130.

Vi körde den sistnämnda maskinen som toppar 197 km/h, dricker 0,51 liter milen och har ett koldioxidutsläpp på 117 gram. En stor nyhet är automatlådan som erbjuds till den största bensinmotorn. Dubbelkopplingslådor i all ära, men den här erbjuder mer komfort utan att öka förbrukningen nämnvärt. Provkörningen går från Marseille via Aix-en-Provence mot Apt rätt in i hjärtat av Provence och här är det högsäsong för den färska tryffeln. Den växer några centimeter ner i jorden och letas numera upp av hundar med unikt luktsinne. Vi åker i ett behagligt tempo och blickar ut över de grönskade vinodlingarna. Vår testkärra arbetar på fint och ännu finare är det generösa grundpriset som startar från 154 900. Det blir något att bita i för konkurrenterna.
Citroen C4 PureTech 6

Tekniska data för Citroën C4 PureTech S&S 1,2 Feel

Motor: 3-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt: 130 hk vid 5 500 varv/minut. Max vridmoment: 230 Nm vid 1 750 varv/minut.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad automat.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: halvstel axel.
Styrning: Kuggstång med elservo. Vändcirkel: 10,7 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 261, längd 433, bredd 179, höjd 152. Tjänstevikt 1 406. Bränsletank 60 liter.
Prestanda: Toppfart 197 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,9 sek.
Förbrukning/Miljö: 5,1 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 117 g/km.
Pris: 179 900 kronor.

+ Plus… 
Hygglig förbrukning
Fin automatlåda
Bra prislapp

Minus…  
Förvillande lik föregångaren

av Bengt Dieden och Jenny Nilsson / © CNP AB

Leave a Reply