Här är en äkta brunett

( B a r c e l o n a – S p a n i e n )
För bara några år sedan så hade brunfärgade bilar samma status som en viss ubåtsnation har hos försvarsstaben: man ville inte ta i dem med tång. Nu har något hänt och nästan varje biltillverkare har en kulör som heter antingen cappuccino, latte eller mocka. Men själva färgnamnet på fem bokstäver tycks ha försvunnit – tills nu. Seat Leon X-perience säljs nämligen utan att förväxlas med något kaffe. I brunt.

Dagens testkärra ansluter sig till den stora skaran av kombibilar som säljs med högre markfrigång, fyrhjulsdrift och skyddande plastattribut lite varstans.
Sedan avslöjar just färgen vart bilen hör hemma då våra tankar ska sväva bort till terrängen, lera och smuts. Låt oss undersöka om brunetten levererar vad utseendet lovar.

S3 S2


Elegant med alcantara

Designen är fräck med skodda hjulhus, tröskelbreddare och falska hasplåtar i äkta plast. Att nya Seat Leon X-perience inte bör utsättas för några större äventyr bevisas inte minst av 17-tumsfälgarna som dessutom kan växa en tum ytterligare om du hostar upp 3 700 kronor. Om vi fortsätter vår rundtur inne i kupén så ser man snabbt att utsidans skarpa vinklar även smittat av sig här. Om du glömmer vilken bil du rattar så finns ”X-perience” ingraverat i dörrarnas tröskelskydd och ett litet tjusigt emblem pryder ratten. Vi gillar skarpt den eleganta inredningen i brun/svart alcantara med matchande bruna sömmar. Merkostnaden är 6 800 kronor, men det är värt varje krona. Bagagevolymen är naturligtvis densamma som i Leon ST kombi, alltså 587 liter med uppfällt baksäte och 1 470 med nedfällt.

S4 S5 S6


 

 

 

Glad överraskning
Under motorhuven erbjuds en pigg bensinare och tre turbodieslar. Hela gänget är såväl fyrcylindriga som fyrhjulsdrivna och vi har provkört bensinaren i ett soligt Barcelona, där även själva bilen tillverkas. Turbofyran lockar fram 180 hästkrafter och för prisvärda 259 900 kronor så ingår en sexväxlad dubbelkopplingslåda, vilken även är standard till den största turbodieseln på 184 hk á 282 900. Billigast i gänget är dock TDI 110 för 236 900 och sedan följer TDI 150 för 256 900. Chassit har höjts med 1,5 centimeter vilket kanske inte låter så mycket men det är fullt tillräckligt och ger en markfrigång på 17 cm. Ändå är köregenskaperna riktigt bra med lagom mjuk fjädring och behaglig styrning.
Normalt driver X-perience, som de flesta konkurrenterna, enbart på framhjulen. Men tappar något hjul greppet så tar det bara en hundradels sekund innan Haldex-systemet fördelat om kraften. Sitter du fortfarande och grubblar över färgvalet så ska jag lätta på blodtrycket nu. Bilen finns även i rött, vitt, grått och svart – men det förblir vår lilla hemlighet.

S7

Av Johannes Gardelöf och Staffan Swedenborg © CNP AB

Leave a Reply