Just nu poppar det upp nya bilmärken som svampar i skogen och den gemensamma nämnaren är att samtliga kommer från det expansiva landet i öst. Även Zeekr tillverkas i Kina men dess produkter är utvecklade och designade i (trumvirvel tack) Göteborg. Det rör sig om ett systermärke till Volvo som ska locka kunder genom att vara såväl lyxigare som billigare än sin kollega från Hisingen. Frågan är bara hur ekvationen går ihop?
Bilindustrins räknenissar har ingen lätt uppgift framför sig. Det finns helt enkelt alldeles för många varumärken och dessa ägs i sin tur av lite drygt 10 internationella bilkoncerner varav Geely är en. I kinesernas varumärkesportfölj ingår bland annat Volvo, Polestar, Lynk & Co, Lotus, Smart och inte minst den stolta ungtuppen Zeekr som föddes för blott två år sedan.
Teknik i mängder
Förstabilen ut på den svenska marknaden heter 001 och är en shooting brake, vilket innebär att designfolket mixat en praktisk kombi med en linjeskön coupé. Resultatet är en lika elegant som rymlig familjebil vars grundpris börjar från 677 000 kronor. Men låt oss återkomma till det och i stället skynda vidare in i kupén. Interiören är en luftig historia som andas premium in i minsta detalj. Förarens arbetsplats är heldigital och infotainmentskärmen på mittkonsolen sträcker ut sig hela 15,4 tum. Här kan man justera allt och lite till, vilket dessvärre även inkluderar sidospeglarna tillika riktningen på ventilationsmunstyckena. Det blir lite väl avancerat men så vänder sig 001 också till teknikfreaks, vilket namnet avslöjar. Zeekr är nämligen en ordlek mellan den hajpade generation Z och engelskans ”geeks” som betyder nörd.
Intern kannibalism
Här måste vi även gå in på säljmålen som inte är blygsamma. 2025 ska det nystartade märket sälja hela 650 000 bilar och därmed köra om systerföretaget Volvo. Om man lyckas återstår att se men helt klart är att det blir intern Geely-kannibalism då Zeekr ska vara såväl lyxigare som billigare än Volvo. Vi har redan avslöjat att grundpriset startar från 677 000 kronor och då ingår en elmotor på 272 hästkrafter som driver på baksulorna. Om du däremot lägger upp ytterligare 30 000 kronor så tillkommer en elmotor, effekten fördubblas och vi får fyrhjulsdrift på kuppen. Vi koncentrerade oss på värstingen och här får man underhållande köregenskaper trots att innandömet gömmer ett tungt batteripaket på 100 kWh. Första provkörningen bådar gott och 001 har alla möjligheter att bli vad den heter.
Text: Johannes Gardelöf och Willy Priske / © CNP AB
Foto: CNP AB