Hört & Hänt: Bilnyheter från världens alla hörn!

Ett färgstarkt samarbete

Att tillverka sportbilar är ingen konst för Porsche som nu sätter färg på tillvaron med ett helt nytt samarbete. Tillsammans med färgtillverkaren Backdrop har man tagit fram en serie med ikoniska väggkulörer för alla bilentusiaster. Kollektionen har hämtat inspiration från klassiska 911-modeller och namnen är välbekanta i Porschekretsar. Vad sägs om Irish Green, Riviera Blue, Ruby Star samt Speed Yellow? Färgerna levereras i snygga plåtburkar med skruvlock och intressenter får pytsa ut 800 kronor för en gallon (3,8 liter).

F1-legend tillbaka på banan

Steve Nichols gjorde en kometkarriär inom Formel 1 och designade inte minst tävlingsracern McLaren MP4/4 som resulterade i att Ayrton Senna knep sin första världsmästartitel 1988. Steve har dock varken lagt hjälmen eller skisspennan på hyllan trots att han snart fyller 77 år. Nu är det världspremiär för Nichols N1A Roadster och den läckra sportbilen har ett kolfiberchassi med en sjuliters V8:a på 650 hästkrafter. Att det blir en sjutusan till resa förstår man när tjänstevikten är blott 900 kilo. Priset hamnar runt 6,5 miljoner kronor.     

Far & flyg, vilket showroom

Den flygande holländaren PAL-V har breddat sina vingar och nu kan man besöka företagets första showroom. Det är faktiskt inte på hemmaplan utan i München som portarna slagit upp till en helt ny gyrokopterhall och redan nästa år sker första leveranserna. PAL-V Liberty har försetts med rotorblad som fälls ut med en simpel knapptryckning och i affären ingår flyglektioner. Priset förväntas landa runt fem miljoner och hugade spekulanter hälsas välkomna till världens första showroom för flygande bilar.

Hollywoodglans med Tesla

Elon Musk har många strängar på sin lyra och nu har Teslas grundare fått grönt ljus till en helt ny jättesatsning. Det är i Los Angeles, eller närmare bestämt på Santa Monica Boulevard, som entreprenören ska slå upp portarna till företagets första moderna ”drive-in-diner”. Komplexet ska ta oss tillbaka till Hollywoods guldålder och är så mycket mer än en restaurang. Förutom 32 Supercharge-platser planeras även två gigantiska drive-in-bioskärmar som ska visa filmer dygnet runt. 

Kias rekordfångst

Kia har gett sig ut på djupt vatten tillsammans med ”The Ocean Cleanup” i jakten på havsplast. Samarbetet är knappast något bottennapp utan man återvände till hamnen i Vancouver med en rekordfångst på hela 55 ton. Allt skräp som samlats upp kommer nu att återvinnas för att sedan hamna i en elbil från Kia. Målsättningen är att ta bort 90 procent av all flytande plast i våra världshav innan 2040. Nu får vi hoppas att fler biltillverkare nappar på idén! 

Text: Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB