Att blicka bakåt för att köra framåt

Nostalgikerna säger att det var bättre förr och kanske har dom rätt – i alla fall om vi diskuterar bilarnas formgivning. Att det oftast var rullande dödsfällor där miljötänket som högst sträckte sig till en askkopp där man kunde lägga skräpet är en helt annan femma. I ljuset av detta föddes retrobilen där man helt enkelt förenar klassiska linjer med ny teknik. Nu är trenden hetare än någonsin och det är hög tid att presentera 10 godingar som alla blickar bakåt för att köra framåt. Mycket nöje!

Text: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB

AC Cobra GT Roadster

Pris: 3 300 000:-

I sommar gör en av världens mest legendariska bilar storstilad comeback. AC Cobra GT Roadster är en modern tappning av kärran från sextiotalet och modellen var från början ett samarbete mellan amerikanska Shelby och brittiska AC Cobra. Formgivningen är närmast en helig graal men däremot har längden utökats till 423 centimeter. Det rör sig om en lättviktare med kolfiberkaross som kvalar in under 1450 kilo och sprintar till hundra på 3,4 sekunder. Under den långa motorhuven hittar vi en kompressormatad V8 på 663 hästkrafter vars ursprung kommer från Ford.

Citroën 2CV Fourgonnette

Pris: 781 900:-

Citroën 2CV Fourgonnette såg dagens ljus 1951 och du som alltid drömt om en modern familjebil med plåtlådans utseende har ditt livs chans nu. Citroën har i samarbete med den italienska karossbyggaren Caselani Automobili tagit fram ett retrokit som i grunden baseras på nya e-Berlingo. Elmotorn levererar därmed 136 hästkrafter och interiören är lika komfortabel som i den flexibla familjebilen á 539 900 kronor. Sedan får man köpa till karosspaketet för ytterligare 242 000. Vips får man en cittra med korrugerad plåt-look och själva omvandlingen tar 400 timmar.

Fiat Topolino

Pris: ej fastställt men ca 115 000:-

Fiat är latin för ”låt det bli gjort” och nu har biltillverkaren från Turin gjort det igen. Nya Topolino bjuder på ett öppningsbart canvastak och i stället för traditionella dörrar finns ett rejält rep i polyhampa. Den fräcka strandkärran har plats för två och med fulladdat batteri på 5,5 kWh fixar den 241 centimeter korta mopedbilen upp till 7,5 mils körning. Skrev ni precis mopedbil? Jajamänsan! Eftersom tjänstevikten understiger 425 kilo och toppfarten är max 45 km/h så får faktiskt 15-åringar sitta bakom ratten. Topolino är för övrigt det italienska namnet på Musse Pigg!

Ford Bronco

Pris: 999 000:-

Ford Bronco lanserades redan 1966 och rullade i graven strax efter O.J. Simpsons spektakulära biljakt 1994. Den mordmisstänkte idrottsstjärnan åkte i en (just det) vit Bronco och allt följdes i direktsändning av 95 miljoner amerikanare. Nu har det här förhoppningsvis glömts bort och det är dags att väcka liv i den sjätte generationen. Utseendet känns välbekant och vad sägs om att kunna plocka bort såväl tak som dörrar? Motorn är en dubbelturbomatad V6:a på 355 hästkrafter som arbetar tillsammans med en tiostegad automatlåda.

Mini Cooper SE Countryman Untamed

Pris: 497 200:-

1952 slog British Motor Corporation upp sina portar och sju år senare skapade Alec Issigonis hysteri med sin rullande hundkoja. Mini Cooper Countryman döljer inte släktskapet och snart väntar pensionering men innan dess kommer ett par specialversioner att släppas. Untamed är som namnet antyder mer vild än tam och är försedd med laddhybridteknik. Shoppingrundan kan därmed göras helt elektriskt medan långresan räddas tack vare en bensinmotor på 220 hästkrafter. I november startar produktionen av en helt ny Countryman så här är det skynda att fynda som gäller. 

Moke Electric

Pris: 455 000:-

Den skulle säljas till militären, ha plats för fyra och vara så lätt att kärran gick att landsätta med fallskärm. Vi snackar naturligtvis om Mini Moke! Plåtlådan klarade dock inte armélivets hårda prövningar utan fick göra en rejäl u-sväng i karriären 1964. Moke skolades om till strandbil och det blev genast succé när celebriteter som Paul McCartney och Brigitte Bardot syntes bakom ratten. 50 000 exemplar såldes fram till 1993 då det blev spiken i kistan. Men nu återuppstår den brittiska kultkärran med modernare materialval samt en elmotor på 45 hästkrafter.

Morgan Super 3

Pris: 629 000:-

Morgan Super 3 väcker utan tvekan liv i glansdagarna från början av 1900-talet. Trehjulingen är en modern arvtagare till engelsmännens första bil och såväl lädermössa som racinghandskar är ett måste. Karossen är ett lättviktsbygge i aluminium och vikten på hela ekipaget är 635 kilo, vilket borgar för en toppfart på 209 km/h. I maskinrummet arbetar nämligen en trecylindrig bensinare på 118 hästkrafter som levereras av Ford. Modernt? Jajamänsan, men det finns varken elektroniska hjälpsystem eller ABS-bromsar. Det måste ju finnas någon gräns…

Morris JE Van

Pris: 1 010 000:-

Nu ger sig ännu ett anrikt brittiskt varumärke in i retroracet med en nygammal skåpbil som kör rakt in i hjärtat på alla anglofiler. Morris EV Van förför oss med sin klassiska retrodesign och tvåtonslack som får tankarna att sväva i väg till det glada femtiotalets J-Type. Men låt dig inte luras – under ytan döljer sig hypermodern teknik. Elmotorn fixar upp till 40 mils räckvidd samtidigt som lastskåpet rymmer hela sex kubikmeter och bemästrar vikter upp till ett ton. Leveranserna påbörjas under nästa år och lyckligtvis kommer EV Van att byggas i engelska Worcestershire.

Renault 5

Pris: ej fastställt men ca 249 000:-

Fransmännen har plockat fram startkablarna och väckt liv i en av sina mest ikoniska modeller. Renault 5 är en elektrisk hyllning till den kultförklarade ”stålmusen” och det är snudd på omöjligt att missa ursprunget. Femman såg dagens ljus i början på sjuttiotalet och var inte minst först ut med plaststötfångare. Bakom designen döljer sig helt ny teknik och batteripaketet på 52 kWh ska räcka till omkring 40 mils körning. Det mesta är hemligstämplat än så länge eftersom lanseringen sker först under 2024.

Volkswagen ID. Buzz Long Wheel Base

Pris: ej fastställt

Får det lov att vara en rullande ikon i längre format? Volkswagen ID.Buzz Long Wheel Base släpps lös nästa år och har dragits ut 25 centimeter jämfört med standardversionen. Därmed mäter folkabuzzen 496 centimeter och kupén stoltserar med upp till sju sittplatser. Men även maskinrummet har nåtts av förändringens vindar – här erbjuds en större elmotor på 286 hästkrafter samt ett rejälare batteripaket på 86 kWh. Den retroorienterade designen återknyter till tiden för Beach Boys succéalbum Surfin´USA och tyskarna surfar verkligen på retrovågen.