Hört & Hänt: Bilnyheter från världens alla hörn!

BMW är en stjärna i Cannes

Filmfestivalen i Cannes lockar celebriteter från hela världen och det mest prestigefyllda priset är guldpalmen som delas ut till årets bästa film. Att sköta transporterna under arrangemanget är en stor apparat och för andra året i rad får kändiseliten åka BMW till röda mattan utanför Palace des Festivals. Tyskarna ställer upp med en imponerande flotta bestående av 200 elektriska fordon och kändisar som Cate Blanchett, Harrison Ford, Michael Douglas och Natalie Portman får äran att bekanta sig med baksätet i nya i7 M70 xDrive.

En stärkande Aston

Vad händer när ett anrikt destilleri och en lika anrik biltillverkare slår sina kloka huvuden ihop? Naturligtvis får vi en fartfylld whiskyupplevelse som kommer falla många på läppen. Bowmore ARC-52 Mokume Edition pryds med britternas berömda logotyp och inuti den exklusiva buteljen med kolfibertopp finner vi en singelmalt whisky som lagrats på sherryfat i femtiotvå år. Mästerverket är tillverkat i blott ett exemplar och kommer att gå under klubban hos Soteby´s. Intäkterna doneras till en fond som stödjer invånarna på den skotska ön Islay.  

Hyundai är spindeln i nätet

Den andra juni är det premiär för den tredje animerade filmen om Spider-Man: Across the Spider-Verse. Den här gången har Sony Pictures inlett ett samarbete med Hyundai och bland annat får vi uppleva en högtflygande version av konceptbilen Prophecy. Det blir ett episkt äventyr som tar Spider-Man från Brooklyn tvärs över multiversumet och frågan är om Hyundai kan hjälpa till när gänget ställs mot en skurk som är kraftfullare än någonsin…

Högoktanig världspremiär

Nu har Fast X haft världspremiär i Rom och hela spektaklet genomfördes med Colosseum som bakgrund. Stora delar av inspelningen har ägt rum längs gatorna i den italienska huvudstaden och regissören Louis Leterrier avslöjade att budgeten uppgår till helt sanslösa 3,5 miljarder kronor. Vin Diesel och Michelle Rodriguez slår sig en sista gång samman för att trycka gasen i botten i en rafflande biorulle om gänget som älskar att bränna däck.

Ta det kallt med Jeep

Jeep släpper ett iskallt tillbehör för alla äventyrslystna som vill hålla sin dryck väl kyld på resan. Tillsammans med kylboxexperten Igloo har man tagit fram en ”drinkcooler” för sommarens strapatser. Designen är retro och kantas av häftiga originalmotiv från Jeeps digra historia. Själva kylboxen är på sex liter och väger strax under ett kilo, vilket gör den smidig att bära med sig. Jeep Stickers Playmate Cooler finns i två olika färger och kostar 400 kronor. Ta det kallt i trafiken och håll drycken kyld i sommar!

Text: Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB