Spelar på egna strängar

(B a r c e l o n a – S p a n i e n)

BYD är ännu ett nytt märke som hör till den eskalerande kinesiska elbilsinvasionen i Europa. Nytt för oss men en tung artist på den globala scenen med en massiv produktion av elfordon på repertoaren. BYD står för ”Build Your Dreams” något som det ganska slätstrukna yttre hos nya Atto 3 inte direkt lever upp till. Men väl inne i bilen förstår vi att någon på designavdelningen levt ut sina musikaliska drömmar. 

Just nu vräks det ut bilmärken från folkrepubliken i öst och många av dem är gröngölingar som söker lyckan i väst. Därför känns det tryggt att BYD har trettio års erfarenhet i ryggen och sysselsätter 288 000 personer som gör allt från designen till batterierna – som för övrigt är koboltfria. I stället används litiumjärnfosfat som ger tyngre batterier men å andra sidan har bättre vinteregenskaper.  

Gitarr för nybörjare

I fronten står det kort och gott BYD men på bagageluckan finns hela ”Build Your Dreams” utskrivet med kromade bokstäver. Men utsidan känns ärligt talat ganska slätstruken och intetsägande för att leva upp till drömbilsmottot. Åtminstone tills man bekantat sig med interiören som är en stor mix av nytänkande, kreativitet och fantasi. Prylarna du lägger i dörrarnas sidofack hålls på plats med en tjockare form av gitarrsträngar som faktiskt går att spela på och den jättelika pekskärmen på 15,6 tum i Atto 3 Design är elektriskt roterbar. Dessutom tillkommer en ganska högljudd och märklig repertoar av ljud från såväl knappar som sensorer. I övrigt är det trivsamt i kupén vars konstläderklädsel är tillverkad av återvunna pantflaskor. Framstolarna är elektriskt justerbara och bekväma medan baksätet varken är bättre eller sämre än hos konkurrenterna.

Bekvämt avstämd

När vi dansar ut med vår BYD Atto 3 på de släta asfaltsvägarna runt Barcelona är det ingen tvekan om att bilen är avstämd med fokus på bekvämlighet. Ljudisoleringen stänger ute störande vägbuller och den mjuka fjädringen bjuder på en avslappnad färd. Om man däremot släpper lös alla elmotorns 204 hästkrafter i ett försök att toppa 160 km/h så blir färden desto oroligare och den uppgivna räckvidden på 42 mil sinar snabbt. Det här för oss in på batterierna som är på 60,48 kWh och helt fria från den kontroversiella ädelmetallen kobolt då man använder sig av litiumjärnfosfat. Grundpriset för Atto 3 Comfort börjar från 532 900 kronor men ett tips från coachen är att satsa på den högre utrustningsnivån Design. Priset höjs visserligen till 554 900 kronor men å andra sidan får man en kontantpremie på 70 000 fram till den 30 juni 2023. BYD spelar på många strängar och har rullat från moll till dur.

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB