Bilar med kunglig glans

(L o n d o n – E n g l a n d)

Det brittiska kungahuset har ett djuprotat motorintresse och inte minst drottning Elizabeth schasade ofta bort sin privatchaufför för att vänligen med bestämt ratta själv. Nu har Charles krönts till kung och han ärver inte bara tronen efter sin mor – utan även hovets rullande kronjuveler. Vi har tittat in bakom kulisserna på The Royal Mews som ansvarar för den exklusiva bilflottan och vars rojalistiska garage ligger nästgårds med Buckingham Palace.  

Text: Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB

Aston Martin DB6 Volante 1970

Det här är kung Charles favoritbil och han fick den i födelsedagspresent på sin 21-årsdag av mamma Elizabeth och pappa Philip. Det rör sig om en kungsblå Aston Martin DB6 Volante som använts flitigt genom årens lopp – inte minst som vigselbil vid prins William och prinsessan Kates storslagna bröllop 2011. Men det få visste då var att Charles låtit konvertera om sin pärla till att rulla på bioetanol eller som huvudpersonen själv uttryckte det. ”It´s powered by cheese and wine”, vilket fickden utstickande mediaprofilen Piers Morgan att kontra med “aren’t we all, Your Royal Highness”.

Audi e-tron 55 quattro 2021

Det här är en udda fågel i konungens personliga garage. Charles har under många herrans år avgudat biltillverkaren från Ingolstadt, men det faller givetvis inte alltid de lojala britterna i god jord. Hans Majestät älskar att köra sin Audi e-tron som levererar 408 hästkrafter och här får oftast livvakterna sitta i passagerarsätet. Den tyska elbilen används flitigt av alla medlemmar i kungahuset – inte minst när prins Harry och frun Meghan är på återbesök i hemlandet.

Bentley Bentayga 2016

Det var mitt under världspremiären av Bentley Bentayga på Frankfurts bilsalong 2015 som verkställande direktören Wolfgang Dürheimer avslöjade att den klassiska biltillverkaren från Crewe reserverat ”the number one car for her”. Men att reservera någon parkeringsplats utanför Buckingham Palace var det aldrig tal om. Den tuffa bilen i lyxförpackning skulle användas vid drottningens privata residens i Skottland – Balmoral Castle. Nu är det främst kung Charles som syns bakom ratten när det är dags att rasta familjens adopterade hundar, Bluebell och Beth.

Bentley State Limousine 2002

I hovstallet finns många rariteter men dyrast i gänget är Bentley State Limousine som specialbeställdes i två exemplar till firandet av att drottningen suttit femtio år på tronen 2022.  Statslimousinerna kännetecknas av att de är tvåfärgade – nedre delen i ”royal claret” och övre i ”masons black”. Bilarna kostar i runda slängar hundra miljoner kronor styck och står emot allt från beskjutningar till gasattacker. Om vi kan avslöja någon hemlis? Tja, drottningen ogillade läder så hela limousinen har faktiskt tygklädsel!

Gold State Coach 1762

Okej, det här är ingen bil men vi kan inte låta bli att ta med Golden State Coach. Den pampiga vagnen byggdes 1762 för att transportera brittiska kungligheter och har använts vid varje kröning alltsedan 1831. Trots att vikten ligger på över fyra ton så är paradvagnen inte tillverkad i rent guld utan av trä som förgyllts med ett tunt lager bladguld. Därmed kom man också ner lite i pris eller närmare bestämt 7 562 pund, vilket var en astronomisk summa 1762. Ekipaget mäter hela 8,8 meter och dras med hjälp av åtta hästar.

Jaguar I-Pace 2019

Kung Charles III av Storbritannien (som är den officiella titeln) har alltid haft stort engagemang i miljöfrågor så när den anrika brittiska biltillverkaren Jaguar presenterade sin helelektriska I-Pace var han på bettet. Första produktionsbilen blev hans och den lackerades i specialkulören ”loire blue”. Därmed var Charles först ut i det brittiska kungahuset med att köra elektriskt och jungfruturen genomfördes den fjärde september 2018. Sedan dess har ”katten” används flitigt vid dagliga strapatser i och omkring London.

Land Rover Defender 1966

Englands statschef behöver inte ha körkort för att köra bil men drottning Elizabeth lärde sig den ädla konsten under andra världskriget när hon gick med i den brittiska motsvarigheten till Lottakåren. Land Rover blev drottningens favoritbil och passionen delades med maken prins Philip. Genom årens lopp har kungahuset ägt över trettio Defender varav favoriten är en mörkgrön 109 serie III från 1966 som fortfarande rullar i familjens ägo. Bilen är en baddare i terrängen och när det ska finåkas finns en hel armé med Range Rover.                    

Range Rover LWB Landaulet 2015

Det brittiska kungahusets motsvarighet till påvens popemobile är en specialbyggd Range Rover LWB Landaulet från 2015. Det rör sig naturligtvis om ett specialbygge och landaulet är en anrik karosstyp där föraren sitter avskilt i en täckt kupé medan baksätespassagerarna kan färdas med himlen som tak. Drottningen, som fyllde 89 år i samband med leveransen, kunde alltså stå upp och vinka till folket under kungliga processioner. Med tanke på att kung Charles bara är 74 år så kanske det dröjer innan den kungliga landauleten används igen.

Rolls-Royce Phantom IV 1950

Rolls-Royce Phantom IV från 1950 är kungahusets heliga graal och precis som övriga statsbilar är den säkert i förvar hos hovstallet The Royal Mews. Rollsen köptes av Philip och Elizabeth innan hon blev drottning och levererades i en grön kulör som inspirerats av natursköna Edinburgh. Men efter kröningen den andra juni 1953 lackerades skönheten om i hovkulörerna: vinrött och svart. Phantom IV tillverkades i blott 18 exemplar och lyxdroskan användes av Charles när han första gången anlände till Buckingham Palace som monark.

Rolls-Royce Phantom VI 1977

Den här skräddarsydda limousinen fick drottning Elizabeth i gåva när hon firade tjugofem år på tronen 1977. Bakom överraskningen stod den brittiska bilindustrin och det uppskattades alldeles extra av Hennes Majestät som älskade sin kronjuvel på hjul. Rolls-Royce Phantom VI användes som ”the number one state car” ända fram till 2002 då Bentley State Limousine tog över hedersuppdraget. Undrar du avslutningsvis om kung Charles går i bilbytartankar? Tja, det är inte fråga om han byter – utan när!