10 solskenshistorier

Cabbar är en märklig företeelse om man fördjupar sig i ämnet. I teorin borde solsäkra länder som Spanien, Frankrike och Italien leda försäljningsligan. Men i praktiken är det precis tvärt om och ju fler regndagar desto fler öppna köp. Sålunda kan man undra vilket europeiskt land som säljer flest cabrioleter? Rätt svar är England och därmed är det inte så konstigt att Mini är först i världen med en taklös elbil. Varsågoda, här är 10 solskenshistorier som omsätter teori till praktik.

Text: Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB

Pris: 326 900:-

Mazda MX-5 1,5

Får det lov att vara en legendarisk cabriolet som tillverkats i 34 år? Designmässigt råder det ingen tvekan om att den fjärde generationens Mazda MX-5 håller stenhårt på traditionerna. Den prisvärda roadstern med sin klassiska tygsufflett kör rakt in i hjärtat med sina fina köregenskaper och underbara komfort. Instegsmaskinen är en välbekant bensinfyra på 132 hästkrafter som gör sitt arbete riktigt bra – bara man växlar flitigt och låter motorn varva ur ordentligt. Låter det torftigt? Okej, då kan du hosta upp 28 000 kronor extra och få en tvålitersspis med ytterligare 52 kusar.

Pris: 690 000:-

Mini Cabrio Electric

Vad sägs om att bli ägare till världens första eldrivna cabriolet? Britterna är laddade inför sommaren och Mini Cabro Electric visar vart elskåpet ska stå. Den retroinspirerade hårblåsen kombinerar designen från förr med tekniken från idag. Under huven arbetar nämligen 184 friska hästar tillsammans med ett batteripaket på 32,6 kWh, vilket resulterar i att färden till 100 km/h rullar på 8,2 sekunder samtidigt som räckvidden landar på 20 mil. För att fira att Mini Cabrio fyller 30 år har man tagit fram en begränsad upplaga om 999 helelektriska exemplar.  

Pris: 686 800:-

Ford Mustang GT Convertible V8

Ursäkta oss Camaro, Challenger, Charger och Corvette – men när det gäller ikonstatus så utskåpas ni alla av Ford Mustang. Modellen debuterade 1964 och blev snabbt en favorit tack vare sin snygga form, härliga motor och attraktiva prislapp. Samma säljargument håller än idag och med ett tryck på startknappen så reser sig nackhåren. På tal om hårresande så är nya GT Convertible ingen jänkare för dig som är rädd om frisyren med tanke på att V8:an levererar 450 hästkrafter. Givetvis är tygsuffletten elektriskt men däremot är låsmekanismen manuell.  

Pris: 706 000:-

BMW Z4 M40i

BMW Z4 M40i sätter verkligen färg på tillvaron – inte minst med hjälp av sin lila metalliclack som döpts till Thundernight. Kulören blir din för 10 600 kronor extra men är värd varje sekin om du vill ha en rullande nackvridare. Även bensinsexan på 340 hästkrafter är snabb som blixten och accelererar till hundra km/h på 4,6 sekunder. Interiören bjuder på läderklädda sportstolar och fällningen av suffletten är en välregisserad föreställning på tio sekunder. Medaljens baksida är naturligtvis att konstruktionen tar upp större delen av bagaget.

Pris: 780 000:-

Porsche 718 Boxster Style Edition

Att det är populärt med skrikiga färger går inte att missa och även Porsche har hoppat på trenden med nya 718 Boxster Style Edition. Vad sägs om få sin öppna skönhet i Racing Yellow, Shark Blue eller varför inte Ruby Star Neo? Den senare kan närmast beskrivas som chockrosa och har antingen en svart eller röd sufflett. För den som önskar ytterligare personifiering erbjuds såväl dekorativa huvlinjer som Porsche-loggan på dörrsidorna. Tack vare en mittmonterad turbofyra på 300 hästkrafter så frigörs dubbla bagageutrymmen på totalt 272 liter. 

Pris: 1 048 900:- 

Mercedes AMG E 53 Cabriolet

Det råder spridda skurar om hur den perfekta cabben ska se ut och Mercedes hävdar att taklösa AMG E 53 har vad som krävs. Tysken erbjuder plats för fyra och skulle vädergudarna ändra humör så tar det tjugo sekunder att fälla upp eller nersuffletten. Bensinsexan på 435 hästkrafter är en relativt pigg historia och samarbetar med ett mildhybridsystem som levererar ytterligare 22 hästar. Utrymmena är helt godkända och bagaget sväljer 385 liter med taket uppfällt. Cabbar du däremot ner så ryker 75 liter på kuppen.

Pris: 1 347 900:-

Lexus LC Convertible

Har du funderat på att köpa dig en Lexus LC Convertible? Då är det hög tid att slå till – årets upplaga blir den sista men det hindrar inte lyxcabben från att bjuda på fräscha linjer och komfort i världsklass. Tygsuffletten fälls upp respektive ner på femton sekunder och det finns även ett baksäte av symboliskt värde. Det senare gäller även för bagaget som rymmer blott 149 liter men som kompensation bjuds man på en himmelsk upplevelse i framsätena. I maskinrummet huserar en V8:a på 464 hästkrafter som ser till att sprinten till hundra fixas på fem sekunder.

Pris: 1 702 700:-

Audi R8 Spyder V10 performance RWD

Det är onekligen svårt att inte förföras av Audi R8 V10 Spyder performance RWD. Cabben är en lågsniffande dröm att köra och att tysken har alla hästar hemma bevisas inte minst av att V10:an på 570 hästkrafter bjuder på enastående prestanda. Det är bara att trycka på rattens röda startknapp så hörs ett underbart muller som ökar succesivt hela vägen upp till 327 km/h. Noll till hundra rullar på blixtsnabba 3,8 sekunder – däremot tar tygsuffletten tjugo sekunder på sig från början till slut.

Pris: 2 955 000:- 

Ferrari Roma Spider

Ferrari Roma Spider är en hyllning till det ljuva livet i Rom under glansdagarna på femtio- och sextiotalet. Italienarna kallar den nya spidern för ”la nuova dolce vita” och därmed rullar tankarna till när Anita Ekberg badade i Fontana di Trevi. Vi snackar stilrena linjer i kombination med tidlösa materialval. Roma har givetvis tygsufflett och sittbrunnen går under benämningen 2+2, vilket innebär ett litet baksäte som lämpar sig bäst för golfklubborna. Under den främre motorhuven arbetar en V8:a på 620 hästkrafter som levererar all sin kraft till bakhjulen. 

Pris: 3 260 000:-

Maserati MC20 Cielo

Bilmärket med havsguden Neptunus beryktade treudd i nosen är tillbaka och den här gången tar Maserati oss med till nya oanade höjder. MC20 Cielo är en läcker cabriolet med saxdörrar och just ”cielo” betyder himmel på italienska. Glastaket tar blott tolv sekunder att fälla och är dessutom försett med flytande kristaller så ljusinsläppet kan regleras med ett simpelt knapptryck. Under den välformade kolfiberkarossen arbetar en V6:a på 630 hästkrafter som fixar noll till hundra på 2,9 sekunder samtidigt som vrålåket toppar 325 km/h.