Fransk fjärdringsfiness

Citroën skrev komforthistoria redan på femtiotalet då gasvätskefjädringen fick andra bilar att framstå som stenålders. Men så bröt den franska bilrevolutionen ut och dom nya modellerna blev blott skuggor från det förflutna – men nu ska det bli ändring. Nya C5 X har en ny typ av fjädring som levererar den magiska känslan från förr. Vi har testat och konstaterar att komforten från fornstora dagar åter hamnat i förarsätet.

Citroën har historiskt omgetts med en aura av avantgarde och egensinnighet. Men bilden har tunnats ut genom årens lopp till förmån för mer konventionellt tänk. Det sista flaggskeppet i flottan som stod upp för märkesmagin var Citroën XM som vid lanseringen 1990 blev vald till årets bil. Ett decennium senare gick modellen ur tiden, men nu gör fransosen ett försök att knyta an till historien med nya C5 X.

Cittra med tradition

Smaken är ju som bekant som baken tudelad – men vi törs ändå påstå att C5 X är riktigt snygg. En slimmad elegant sidolinje är med de markerade bakre hjulhusen en vinkning till forna XM. Fronten med sin hungriga grill och moderna lyktarrangemang är omisskännligt Citroën. Stora 19-tumshjul och en markfrigång på över nitton centimeter förmedlar kraft och potens utan att störa elegansen. Det behagliga intrycket letar sig även in i interiören som har en touch av premium. Den dyraste versionen tycker vi att man kan lämna därhän eftersom glastaket stjäl en hel del av takutrymmet. Utrustningsnivån Shine för 599 990 kronor framstår som mest prisvärd. Inte minst för den utökade förarassistansen, infotainmentskärmen på 12-tum, LED-strålkastarna och de akustiskt laminerade rutorna som gör den redan låga ljudnivån ännu lägre.

Vive la France

Fjädringen med sina fiffiga hydraulkuddar och elektroniskt styrda stötdämpare ger en överlägsen komfort. Frankofilerna menar att upplevelsen är som att flyta fram på ett hav av mjuk Bourgogne och klyschan går inte att förneka. Det är dessutom påfallande tyst i kupén och bilen tar sig an underlagets ojämnheter med bravur. Eftersom vi testar laddhybriden finns 225 hästkrafter till vårt förfogande och med medvind samt hemlängtan ska man kunna ta sig nära sex mil på eldrift innan förbränningsmotorn med största diskretion tar över. Att viktiga funktioner som värme, ventilation och ljudanläggningens volym sköts med analoga knappar är vi tacksamma för. Likaså den väl tilltagna öppningen till bagageutrymmet. Summa summarum är nya Citroën C5 X en modern och bekväm milslukare som för tankarna tillbaka till forna tiders champions från det anrika franska stallet.

Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB