Sant eller falskt om bilen

Bilvärlden är full av myter, skrönor och vandringssägner. Å andra sidan finns det även sanningar som du garanterat dömt ut som falska. Har Nordkorea blåst Sverige på tusen Volvobilar och havererar motorn om man häller socker i tanken? Var det en kvinna som uppfann vindrutetorkaren och är Rolls-Royce kylardam tillverkad i silver? Har hästkrafter något med pållen att göra och är det mer komplicerat att bygga elbilar? Nu är det äntligen dags för andra delen i vår serie – sant eller falskt om bilen.

    Text: Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB

Påstående 1: ”Det var en kvinna som uppfann vindrutetorkaren”

S A N T

Det var en spårvagnstur i början av 1900-talet som lade grunden för vindrutetorkaren. Mary Anderson var på besök i New York och reagerade på att föraren hade framrutan öppen för att kunna se ut. Väl hemma började Mary skissa på en lösning som bestod av ett handtag på insidan som i sin tur manövrerade ett gummiblad på rutans utsida. 1903 fick hon patent på uppfinningen men intresset var obefintligt och när väl bilindustrin fick upp ögonen så hade patentet löpt ut. 1922 blev Cadillac den första biltillverkaren att ha fabriksmonterade vindrutetorkare som standard.

Påstående 2: ”En hästkraft motsvarar farten av en galopperande häst”n hästkraft motsvarar farten av en galopperande häst”

F A L S K T

Hästkrafter är en uråldrig definition som skapades av James Watt år 1783. Skotten behövde på ett lättbegripligt sätt förklara hur många hästar hans nya ångmaskin kunde ersätta. Vips dök definitionen hästkrafter upp och en hästkraft är kraften som behövs för en normalstor pålle att kontinuerligt dra 75 kilo en meter upp i luften på en sekund. Måttenheten kallas kilopondmeter, vilket innebär att en hästkraft är 75 kpm per sekund. Därmed slår vi hål på den gamla myten om att en hästkraft motsvarar farten av en galopperande häst.

Påstående 3: ”Det finns en bildel som är oförändrad allt sedan 1883””Det finns en bildel som är oförändrad allt sedan 1883”

S A N T

Det finns faktiskt en bildel som sett likadan ut alltsedan 1891. Schraderventilen är uppkallad efter upphovsmannen August Schrader och patenterades i USA två år efter sin debut. Däckventilen satte en helt ny standard i bilvärlden och sitter fortfarande monterad på i stort sett alla bildäck världen över. Den fiffiga lilla prylen innehåller en fjäderbelastad backventil som alltså styr luftflödet genom pneumatik. Lika enkelt som genialt!

Påstående 4: ”Socker i bränsletanken resulterar i motorhaveri”

F A L S K T

I filmens värld kan man se hur banditer lyckas smita ifrån polisen genom att hälla socker i tanken och vips ger motorn upp – men är det verkligen sant? Nej, det hela är en skröna eftersom socker inte löser sig i bensin. Möjligtvis kan bränsleslangar samt filtren täppas igen men mycket mer kommer inte att hända. Nu rekommenderar vi ändå ingen att gå ut i garaget och hälla socker i tanken för det riskerar bli en hel del städarbete med att få bort eländet.

Påstående 5: ”Nordkorea är skyldiga miljarder för Volvobilar”

S A N T

1974 skeppade Volvo tusen fabriksnya 144 med destination Nordkorea och bakom storordern stod ingen mindre än Kim Jong-il. Diktatorn struntade dock att betala för kalaset och idag är skuldberget uppe i över tre miljarder kronor. Eftersom affären säkrades med hjälp av Exportkreditnämnden är det staten som fått bita i det sura äpplet och myndigheten skickar fortfarande ut två påminnelser om året – men det biter inte heller på efterträdaren Kim Jong-un. Inte en krona är betald trots att många av bilarna fortfarande rullar i Pyongyang!

Påstående 6: ”Rolls-Royce kylardam är tillverkad i äkta silver”

F A L S K T

”The Spirit of Ecstacy” har över 110 år på nacken och fortfarande pryder Charles Sykes världsberömda kylardam varje Rolls-Royce som lämnar drömfabriken i Goodwood. Det är ett minst sagt eftertraktat samlarobjekt så 2004 valde britterna att stöldsäkra ”Emily”. När någon klåfingrig närmar sig kronjuvelen åker hon raskt ner i sitt tempel i grillen. Men är den bevingade damen tillverkad i silver? Nej, som standard gäller rostfritt stål men som dyra tillbehör finns både silver, guld och frostad kristall!          

Påstående 7: ”Bugatti Chiron och Volkswagen Golf delar nyckel”

S A N T

Vad är det för likhet mellan en ny Bugatti Chiron för 40 miljoner kronor och en lika ny Volkswagen Golf för 310 000? Tro det eller ej men båda delar faktiskt nyckel och det beror i sin tur på att Volkswagen-koncernen ägde Bugatti fram till 2021. Numera är det kroatiska Rimac Group (55 procent) och Porsche (45 procent) som äger det mytomspunna varumärket via samriskbolaget Bugatti-Rimac. Visst kan man tycka att själva nyckeln borde vara en nyckelfråga för tillverkaren av världens dyraste hyperbilar…

Påstående 8: ”Henry Ford var mannen som uppfann bilen”

F A L S K T

Henry Ford må ha satt världen på hjul men han uppfann inte bilen. Däremot var det mannen som låg bakom löpandebandprincipen år 1913 och därmed kunde en ny T-Ford tillverkas på blott en timme och 33 minuter. När produktionen upphörde 1927 så hade över 15 miljoner exemplar tillverkats varav 50 000 skeppats till Sverige. Undrar du vem som uppfann bilen? Det handlar lite om hur man ser på saken men generellt är det Carl Benz motoriserade trehjuling, vars patent beviljades 1886, som får den stora äran.

Påstående 9:”Nya bilmodeller måste ha en svart låda som inom flyget”

S A N T

Det här kommer förmodligen som en överraskning för många men faktum är att alla nya bilmodeller måste vara försedda med ”svarta lådor”. Lagkravet infördes av EU den sjätte juli 2022 och funktionen är precis densamma som inom flyget – förutom att utrustningen inte spelar in samtalen i kupén. Under trettio sekunder innan och tio sekunder efter en krock sparas information om hastighet, acceleration, fotpedalernas placering, användningen av blinkers, lysen, säkerhetsbälten och mobiltelefon.

Påstående 10: ”Det är mer komplicerat att bygga elbilar”

F A L S K T

Elbilar är faktiskt lättare att tillverka än motsvarande produkter med förbränningsmotor. De är enklare att designa, smidigare att bygga och konstruktionen innehåller betydligt färre rörliga delar. Det innebär i sin tur att man kan dra ner på arbetstillfällena vid tillverkningen och om vi återigen gör en jämförelse med fossilbilen så går det åt 30 procent mindre personal att bygga elbilar. Ändå tjänar tillverkarna betydligt sämre på elbilar eftersom hela kakan äts upp av dom svindyra batterierna.