RAV:en raskar över isen

(L u l e å – N o r r b o t t e n)

”Avståndet mellan varje bil måste vara 50 meter och av säkerhetsskäl bör inte säkerhetsbälte användas”. Det är lite annorlunda trafikregler som gäller när vi provkör nya Toyota RAV4 GR Sport på kommunala isvägar strax utanför Luleå och själva får uppleva hur det stora vemodet rullar in. Ted Ströms hyllade Vintersaga förklarar känslan som förstärks av vår fyrhjulsdrivna testbil som påpälsats av Gazoo Racing. Häng med och stampa genom drivisen i Kvarken.

Nu är det säkert många som undrar vad i hela friden GR eller Gazoo Racing är för påhitt? Det är helt enkelt namnet på Toyotas motorsportavdelning och skvallrar inte minst om ett fräsigare utseende än hos standardversionen. Därmed kan man fråga sig om japanen är varm i sina nya kläder? Vi åkte till ett iskallt Norrbotten för att kolla upp saken.

Toyota höjer värmen

I det snöklädda vinterlandskapet lyser vår mörkröda testbil upp omgivningen och att det rör sig om en sportigare modell är svårt att missa eftersom emblemen återfinns lite varstans. Toyota RAV4 GR Sport bjuder bland annat på en fräsigare grill, tuffare fälgar, annorlunda dimljus samt diverse annat smått och gott. Om vi flyttar blicken till insidan så hittar vi säten i alcantara och alla platser är passande nog uppvärmda, inklusive ratten. Infotainmentskärmen på 10,5-tum har försetts med en 360-graders backkameravy och med kommandot ”Hey Toyota” går det dessutom att röststyra olika funktioner. Säg bara att du fryser och vips tar bilens artificiella intelligens över och höjer kupévärmen. Även säkerheten är av senaste snitt och för den som önskar packa resväskan till gränsstationen i Torneå ryms 580 liter bagage.

Trygg eller stygg

Äntligen susar vi fram på Bottenvikens halvmetertjocka istäcke och under huven arbetar en trygg hybridmotor på 222 hästkrafter. Det är alltså samma maskin som erbjuds till vanliga RAV4 och det hade man kanske inte förväntat sig med alla GR Sport-emblem. Ändå rör det sig inte om falsk marknadsföring eftersom mycket annat fintrimmats – inte minst fjädringen som ger ett märkbart bättre uppförande vid inspirerad körning. Avvägningen mellan sport och komfort är i det närmaste perfekt. Medaljens baksida är att alla uppgraderingar kostar. En relativt naken Toyota RAV4 startar från 380 900 kronor medan en fullt påpälsad GR Sport går loss på 458 900. Om det är värt prisskillnaden? Det tycker vi nog rent känslomässigt när det stora vemodet rullar in och från havet blåser en isande, gråkall vind.

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB