När inget går på rutin

Rutiner kan hjälpa oss att hitta balans i livet och få tiden att räcka till. Men rutiner kan även stjälpa oss och göra att vi inte vågar bryta gamla invanda mönster. Fråga en biltillverkare som vet. Toyota har byggt femtio miljoner exemplar av Corolla och megasuccéns hemlighet är att inget går på rutin. Hos världens största biltillverkare flödar kreativiteten och ett rullande exempel på det är nya Corolla Cross.  

Corolla föddes 1966 har sedan dess existerat i många olika skepnader. Sedan, kombi, halvkombi, coupé och faktiskt även cabriolet. Tja, den senare byggdes enbart i några hundra exemplar 1982 av den amerikanska karossbyggaren Griffith. Nu är det således första gången som det klassiska bilnamnet används för en suv och vi har provkört. 

Olika nyanser av svart

Toyota Corolla Cross hamnar storleksmässigt mitt emellan C-HR och RAV4 men har trots detta inte ärvt mycket av familjedragen från sina lite mer utseendefixerade syskon. Bilen smälter in lika bra till vardags som fest men har ändå försetts med tydliga suv-attribut. Vi snackar svarta skärmbreddare och plagierade hasplåtar i plast – markfrigången är trots allt blygsamma 16 centimeter. Låt oss flytta blicken till insidan vars instrumentering är digital och består av dubbla skärmar på 10,5 respektive 12,3 tum, varav den största placerats framför föraren. Vi sitter behagligt i framstolarna samtidigt som baksätet är klart godkänt med hänsyn till storleksklassen. Det är lätt att trivas även om kupén är lite väl mörk med olika nyanser av svart. Lite välbehövligt extraljus kan man få från ovan i form av ett panoramaglastak men finessen ingår bara till toppversionen. 

Triss i motorer

När vi ändå är inne på standardutrustningen så erbjuds Corolla Cross i tre olika utföranden: Active (357 100:-), Style (370 900:-) och Executive (399 900:-). Hörde vi en stilla undran vilken man ska välja? Det är en smaksak men klarar du att leva utan värstingens skinnklädsel, en ljudanläggning från JBL och det ovannämnda glastaket så är mellanversionen en vinnare. Motorn är nämligen densamma i hela syskonskaran och det rör sig om den femte generationen av Toyotas populära hybridsystem. Därmed arbetar bensinfyran i nära samarbete med såväl en främre som en bakre elmotor och vips hamnar systemeffekten på 197 hästkrafter. Därmed förstår alla teknikvänner att vi även bjuds på fyrhjulsdrift och det kommer inte minst att göra Corolla Cross populär på våra breddgrader. Man skulle kunna säga att hela drivlinan arbetar på rutin även om Toyota inte vill höra talas om det.

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB