Gardelöfs Toppar & Floppar

Snart är bilåret 2022 till ända och det har återigen blivit dags att titta på grevinnan och betjänten. Men innan dess ska även vår motorjournalist Johannes Gardelöf göra samma procedur som förra året och utse sina personliga toppar och floppar. Men det är mycket riktigt samma procedur som under alla år, för att citera Miss Sophie i tv-sketchen. Vi på bilnyhetsbyrån CNP har hållit den här nyårstraditionen vid liv i 26 år utan att snubbla på vare sig någon lejonfäll eller sanningen. Gott Nytt År!

ÅRETS BLUNDER:  

Hertz i USA hamnade i rejält blåsväder när det visade sig att man vid 364 olika tillfällen polisanmält betalande hyrbilskunder för stöld. Nu undrar säkert vän av ordning hur i hela friden det här gått till? Det har visat sig att företagets bokningssystem haft en bugg så när kunder ville förlänga sina låneavtal så försvann bilen från systemet. Vissa kunder drabbades hårdare än andra och många oskyldiga har fått skaka galler. Hertz meddelade i december att företaget ska betala totalt 1,7 miljarder kronor i skadestånd till dom drabbade.

ÅRETS BOTTENAPP:       

Jättefartyget Felicity Ace befann sig strax utanför Azorerna när en brand upptäcktes ombord. Elden spred sig blixtsnabbt och det kanske inte är så konstigt när lasten bestod av 4 000 fabriksnya bilar från Audi, Lamborghini, Porsche samt Volkswagen. Efter att ha misslyckats med släckningsarbetet fick besättningen evakueras och den första mars sjönk hela skutan vars slutdestination var USA. På havets botten vilar nu bilar till ett värde av fyra miljarder kronor och en preliminär rapport visar att branden startades av ett elbilsbatteri.

ÅRETS DYRGRIP:               

Bilarnas motsvarighet till Mona Lisa såldes på en rekordauktion i Stuttgart den femte maj. Vi snackar förstås om Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé från 1955, vilken existerar i två exemplar och båda ägdes fram tills auktionsdagen av biltillverkarens eget museum. Det blev en långdragen budstrid och när auktionsklubban slogs i bordet så hade silverpilen bytt ägare för (håll i Er nu) 1,5 miljarder kronor. Därmed blev en brittisk bilsamlare ägare till världens i särklass dyraste bil.  

ÅRETS FLOPP:                  

Floppar finns det gott om under 2022 – men till syvende och sist är det vi minns mest från året alla rekordhöga kostnader. Snittpriset på bensin låg under juni på 23,54 kronor litern medan dieseln slog ”all time high” i oktober med 27,60. Men ägare av elbilar hade det inte mycket roligare. Det rörliga elpriset rusade och högsta snittpriset någonsin uppnåddes i elområde fyra under augusti med noteringen 4,70 kronor kilowattimmen. Experter räknar dock iskallt med att rekordet kommer att ryka i början av 2023…

ÅRETS KORRUPTION:        

Det är naturligtvis inte Anita och Televinken som står för årets korruption – däremot den ideella trafikföreningen som stod bakom ”Barnens Trafiklubb”. Avslöjandet kom från två visselblåsare som menade att NTF var korrupt och att statliga miljonstöd använts felaktigt. Totalt betalades 103 miljoner kronor ut mellan åren 2015 till 2021 och när Trafikverket fick kännedom om anklagelserna så startades en utredning som visade på stora brister i redovisningen.  Alla utbetalningar frystes och den 21 april försattes NTF i konkurs. 

ÅRETS MISSTAG:              

Visste du att upp till 15 000 svenskar kan ha fått sitt körkort indraget på felaktiga grunder? Det rör sig om personer vars synfält kollats upp med hjälp av ett instrument (perimeter) från Octopus som tolkats felaktigt. Det finns enkelt uttryckt två stora aktörer på området – Octopus och Humphrey. Transportstyrelsen har klassat båda instrumenten som jämförbara, vilket visat sig vara felaktigt. Än värre är att om man misslyckas med undersökningen i Sverige så är läkaren anmälningsskyldig och körkortet dras in automatiskt. I andra länder kompletteras det hela med ett körprov.

ÅRETS NATTGÄSTER:       

2022 var året då många klimataktivister hamnade i klistret. Trenden var nämligen att limma fast sig på allehanda ställen – från operahuset i Hamburg till catwalken i Paris. Men det gick inte riktigt som planerat när aktivisterna intog Porsche-paviljongen i Wolfsburg. Personalen ringde inte polisen utan respekterade demonstrationsfriheten och följde sina rutiner vid stängningsdax. Man släckte, drog ner värmen och gick hem. Nattvakterna hälsade dock på gästerna titt som tätt och efter några timmar började klagomålen att hagla. Man saknade såväl mat som toalett. Efter en natt med fastklistrade drömmar fick aktivisterna hjälp – av polisen.

ÅRETS PAKT:                     

Den enes död den andres bröd, så beskrivs den ryska bilmarknaden just nu. Majoriteten av alla västländska tillverkare flydde hals över huvud när Vladimir Putin startade sitt blodiga krig mot Ukraina. Bilfabriker har lagts i malpåse och leveranser stoppats för att visa att man tar avstånd från invasionen. Vad händer då i Ryssland? Kineserna ser ett gyllene tillfälle att svälja den gigantiska marknaden med hull och hår. I november hade folkrepublikens biltillverkare en marknadsandel på 31,3 procent i Ryssland och i början av 2023 förutspås siffran närma sig 40 procent.

ÅRETS SISTA FÄRD:          

Englands drottning, Elizabeth II, somnade in den 8 september men innan statsbegravningen väntade en lång bilkortege med kistan. Första sträckan mellan Balmoral Castle och Edinburgh fick dock engelsmännen att sätta teet i vrångstrupen. Sista färden gjordes i en likbil från – tyska Mercedes! Dessutom visade det sig att begravningsentreprenören hade placerat sin logotype mitt i rutorna, vilket gjorde folk så upprörda att dekalerna fick plockas bort under ett snabbstopp. När kistan väl kom till London väntade dock en specialbyggd Jaguar på drottningen.

ÅRETS SKANDAL:              

Den förre Formel 1-bossen Bernie Ecclestone är känd för att vara kontroversiell och miljardären blev nära vän med Vladimir Putin under Rysslands Grand Prix i Sotji 2014. Något som ifrågasattes vid en tv-intervju med Good Morning Britain i somras. ”Jag skulle ta en kula för honom” sa Ecclestone på satellitlänk från Ibiza. ”Putin är en förstklassig människa som gör det här för Rysslands bästa”. Reaktionerna lät inte vänta på sig och det hela slutade med att 92-åringen fick be om ursäkt på satellitlänk från Brasilien där han tidigare under året gripits för vapeninnehav.

ÅRETS SLUTDATUM:         

Bilbranschen genomgår just nu den största förändringen på över hundra år. Miljön genomsyrar allt utvecklingsarbete och den en gång så hyllade förbränningsmotorn har hamnat i skamvrån. Allt ska elektrifieras även om den intensiva jakten på batterimetallen kobolt är en grym business som inkluderar barnarbete i Kongo-Kinshasa. 2035 måste nämligen alla nya bilar som säljs vara utsläppsfria. Beslutet togs av EU den 27 oktober så nu gäller det att anpassa sig eller rent krasst dö.

ÅRETS TOPPCHEF:            

Stellantis är en jättekoncern där bland annat Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel och Peugeot ingår. Koncernchefen heter Carlos Tavares och är en man som säger det som många andra bildirektörer tänker. Portugisen menar att EU måste ändra villkoren för kinesiska biltillverkare eftersom konkurrensen är osund. ”Kineserna välkomnas med öppna armar till Europa med 10 procent i tullavgift. Vi får å andra sidan betala 25 procent i tullavgift för att sälja europeiska bilar i Kina”. Det är klart som sjutton att folkrepublikens bilar säljs som smör här.  

ÅRETS URSÄKT:                

2022 har dominerats av materialbrist och leveransförseningar. Det var illa nog under pandemin och blev än värre efter Rysslands anfallskrig. Ukraina står nämligen för 70 procent av världens neongaser som i sin tur är ett måste för att kunna tillverka halvledare. Biltillverkaren Mini kom dock på en briljant idé för att be sina amerikanska kunder om ursäkt och samtidigt ge dem något att fördriva tiden med. Företaget skickade helt enkelt ut ett pussel med 5 146 bitar som bildade en Mini i skala 1:1.

ÅRETS VÄLGÖRARE:         

Willie Wilson är en välbärgad affärsman tillika politiker från Chicago. Han har själv växt upp i fattigdom och ville ge något tillbaka under tuffa tider. Sagt och gjort, under 2022 har 74-åringen skänkt motsvarande 55 miljoner kronor i bränsle till stadens invånare. Willie har gått ut på sociala medier med datum, mackar och dagspott. Sedan har Chicagoborna fått fylla upp tanken för 50 dollar per bil tills den aktuella dagspotten uppnåtts. I december låg summan på en miljon kronor som gällde hos 50 av stadens mackar.

Text:  Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB