Elbil med bensin i blodet

(L j u b l j a n a – S l o v e n i e n)

Bilindustrin elektrifieras och den ena genialiska lösningen avlöser den andra. Snart lanseras nya Nissan X-Trail och det är en elbil med bensin i blodet. Låter det som hyckleri? Enkelt uttryckt drivs kärran av elmotorer som tar sin kraft från ett litet batteri som i sin tur laddas med hjälp av en trecylindrig bensinare. Frågan är hur denna närmast paranormala framdrift fungerar i verkligheten. Häng med så får du veta svaret. 

Slovenien är ett land med böljande vägar, klippiga berg och en vacker natur som skriker efter att få upptäckas. Därför befinner vi oss i Ljubljana för att provköra en fyrhjulsdriven suv vars grundpris startar från 417 400 kronor. Det finns visserligen billigare alternativ på menyn men då talar vi om en traditionell mildhybrid med framhjulsdrift som kan bli din från 359 400. Den säger vi således ”tack och hej” till eftersom det är den nya tekniken vi är ute efter. 

Tagit sig i kragen

Dagens testbil är varken fågel eller fisk, utan något mittemellan. Det är ingen renodlad elbil, ingen renodlad bensinare och ingen renodlad hybrid. Det är en blandning av allt på samma gång och fungerar över förväntan. Men låt oss återkomma till maskineriet och börja med att hälsa på i den gemytliga kupén. Hur exklusivt man färdas beror på om det är en Acenta, N-Connecta eller Tekna. Den senare har bland annat körhjälp på högsta nivån, elmanövrerade framstolar och en snygg krämfärgad läderklädsel. Men smakar det så kostar det – priset för exklusivaste modellen är 484 900 kronor och vill du ha en tredje sätesrad tillkommer ytterligare 12 000. Vips blir din Nissan X-Trail sjusitsig men tänk på att stolarna lämpar sig bäst till familjens småttingar och att bagageutrymmet sjunker från 575 till 485 liter. Annars är komforten en höjdare och såväl den smarta inredningen som digitala förarmiljön är lätt att gilla.   

Driver med alla

Hörde vi någon fråga om designen? Det är ju en smaksak men vi gillar utseendet och inte minst metalliclacken i Champagne som för övrigt plussar på notan med 14 000 kronor. Äntligen har det blivit dags dyka ner i tekniken och här är nya Nissan X-Trail en udda skapelse. Vår fyrhjulsdrivna testbil drivs alltid med en elmotor på fram- respektive bakaxeln som i sin tur hämtar sin energi från ett litet batteri på 2,1 kWh. Det räcker rent krasst till en elektrisk räckvidd på någon mil om det inte vore för att en trecylindrig bensinmotor fungerar som en generator och laddar batterierna – men driver alltså aldrig hjulen. Den maximala systemeffekten är 210 hästkrafter och förbrukningen landar på 0,67 liter milen. Siffran är helt okej med tanke på bilens storlek även om vi hoppats på en ännu större besparing. Man blir ju aldrig riktigt nöjd…

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB