Hårda bud(ord) för Nio 

(B e r l i n – T y s k l a n d)

Under pompa och ståt avtäcktes Nio ET7 inför 1 500 gäster i Berlin. Mingel följdes av en presentation där stämningen var lika livfull som på ett amerikanskt väckelsemöte. Förväntningarna är således på topp när vi ska provköra ”the second coming of christ” men summan av kardemumman omfattar både glädjehav och syndafloder. Det handlar om en kinesisk elbil som inledningsvis bara går att hyra – för en obegripligt hög månadskostnad.

Nio grundades 2014 av miljardären William Li och på knappt tio år har man marscherat upp till toppen av den kinesiska bilindustrins näringskedja. Hemligheten bakom framgångarna är att Nio är mer än en bil – det är ett koncept. Tanken är att ägarna ska ingå i ett slags kollektiv med elbilen i centrum och man kan exempelvis umgås i 84 ”Nio House” som finns runt om i världen.

Smidigt & smart

Här och nu ska vi koncentrera oss på nya elbilen ET7 som faktiskt har ett ess i rockärmen.  Det handlar om att byta hela batteripaketet i stället för att ladda på traditionellt vis. Företagets batteribytarstationer poppar upp som svampar i skogen och redan den 17 november invigs landets första i Varberg. Här kan batteripaketet bytas på fem minuter utan att en människa vidrör bilen. Det är närmast en religiös upplevelse, men självklart går det även att ladda som vanligt även om snabbladdningen är begränsad till 130 kW. Hur fungerar då livet tillsammans med Nio ET7? Efter att ha umgåtts längs slitna östtyska landsvägar, frifartssträckor på autobahn och utövat avancerad bankörning på ett gammalt sovjetiskt flygfält kan man inte bli annat än imponerad. Det här är på många sätt en drömbil som är proppfylld med avancerad teknik.

Digital & dyr

Detsamma gäller för den eleganta interiören med sina bekväma framstolar och ett baksäte som bjuder på såväl limousinekänsla som massage. Förarmiljön är helt digital och på toppen av mittkonsolen står en pekskärm på 12,8 tum. Hela 23 högtalare ser till att ljudupplevelsen är något alldeles extra och det enda riktigt negativa är bagageutrymmet som enbart sväljer 374 liter. Det finns heller ingen avlastningsplats i fronten utan där uppenbarar sig bara ett svart plastlock som döljer det allra heligaste. Vad sägs om fyrhjulsdrift, luftfjädring och dubbla elmotorer på 650 hästkrafter som klarar sprinten till hundra på 3,8 sekunder? Tekniknivån är imponerande – men det är tyvärr inte prislappen. Första budet var att ET7 enbart går att hyra från 13 980 till 18 799 kronor i månaden, vilket framstår som rena vansinnet. Därför ändrade sig Nio och andra budet är att ET7 ska kunna köpas för i runda slängar en miljon. Tiden får utvisa om det dyker upp Nio budord till. Halleluja!

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB