Gigantiska 21-tumsfälgar, bromsskivor stora som familjepizzor och neongröna skruvstäd till bromsok. Det är några av designattributen som skiljer GT-modellen från vanliga Kia EV6. På utsidan vill säga – för under skalet finns dynamit som gör att den här kärran kan mäta sig med de absolut mest potenta elbilarna på marknaden. Dessutom till ett pris som får konkurrenterna att rodna. Kan det verkligen vara sant? Vi har svaret!
Högre topphastighet än hos konkurrenterna, en acceleration från noll till hundra som ligger i linje med de allra bästa och ett pris som slår övriga gänget hårt på fingrarna. Snackar vi Audi, Porsche eller Tesla? Nej, det handlar om prestandaversionen av Kia EV6. Det enda som talar emot den här ulven i fårakläder är märket. Vem känner sig manad att smiska upp grannens e-tron GT, Taycan eller Model Y med en ”vanlig” familjebil?
Kramgoa sportstolar
Att Kia EV6 blev vald till Årets Bil 2022 talar sitt tydliga språk och när det kommer till GT-modellen så har den naturligtvis allt som vinnarskallen begåvats med plus lite till. Inte minst nya kramgoa framstolar med fasta nackstöd och neongröna kontrastsömmar. Precis som i grundversionen finns här ett digitalt instrumentkluster i form av en långsmal böjd skärm i två sektioner på totalt 24,6 tum. Allt känns genomtänkt och man sitter dessutom riktigt hyggligt i baksätet eftersom dom nytillkomna främre sportstolarna inte påverkar det bakre benutrymmet någonting. I grunden är alltså GT-modellen med sina fyra dörrar och med sitt bagage på 480 liter precis lika familjeorienterad som EV6. Visst har GT:n sportigare framtoning och den gemensamma nämnaren är neongrönt – något som färgat allt från bromsoken till startknappen.
Snudd på bisarr
Vad är det då som skiljer det smått galna syskonet GT från vanliga EV6? Låt oss börja lite försiktigt med vassare bromsar, kvickare styrning och förstärkta hjulupphängningar. Åtgärderna har resulterat i att EV6 GT känns imponerande stabil på vägen och det är ett måste. Bilen är nämligen en nöjesmaskin utav guds nåde och detta tack vare dubbla elmotorer på 585 hästkrafter. Accelerationen till hundra rullar på smått osannolika 3,5 sekunder medan toppfarten är 260 km/h. Kör du sansat räcker batterierna á 77,4 kWh till 42 mils körning, men ska du testa toppfarten ryker milen snabbt. Bakom ratten blir man överbevisad att den enda sanna glädjen är körglädjen och mungiporna hamnar uppe vid öronen. Nu kan man verkligen tycka att 819 600 kronor är mycket pengar men jämfört med konkurrenterna är det närmast ett kap. Mer drag för pengarna finns inte just nu och som bonus får man dra 1 800 kilo på kroken.
Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB