Oh dear, vilken adlig britt

Du som vill ratta klimatsmart gör klokt i att sluta läsa här. Tack för visat intresse! För alla andra väntar ett nästan förbjudet möte med det brittiska hovets favoritbil – Range Rover. Nu är det dags att syna den femte generationen i dubbelsömmarna och vår testbil är specificerad som sextio procent av alla förhandsbeställningar. Vad sägs om lyx i överflöd och en bensinåtta på 530 hästkrafter?

Det första exemplaret levererades i smyg till prins William och Kate, vilket säger en hel del om målgruppen. Vi talar nämligen om en lyxsuv för i runda slängar två miljoner kronor och vars driftkostnader tenderar att bli lika höga som tonläget i det brittiska parlamentet. I underhuset är ledamöterna oense om det mesta – förutom att drottning Elizabeth II ska åka Range Rover. Det är lika självklart som att dricka ”afternoon tea”.

Stil och klass

Den femte generationens Range Rover bjuder på stilrena linjer och saknar allt vad skarpa veck heter. Formen är på gränsen till anonym samtidigt som helheten förmedlar stil och klass, vilket även går igen i utformningen av interiören. Här finns magnifika utrymmen att avnjuta vare sig man sitter i de bekväma framstolarna eller i det spatiösa baksätet. Även lastutrymmet är väl tilltaget och för dom som önskar uppleva en äventyrlig brunch i terrängen så fungerar nederdelen av bakluckan som en tvåmanssoffa med uppfällbart ryggstöd. Finessen kallas för ”event suite” och ingår i den minst sagt generösa standardutrustningen tillsammans med bland annat ett öppningsbart panoramasoltak.  

Slott till koja

I maskinrummet på vår bronsfärgade testbil arbetar ett kraftpaket som klarar av att förflytta 2,6 ton till 100 km/h på smått otroliga 4,6 sekunder. Bensinåttan levererar 530 hästkrafter och dricker på det berömda pappret 1,14 liter milen. I verkligheten är siffran betydligt högre och i synnerhet om du tänker använda bilen i sitt rätta element – terrängen. Med 30 centimeter i markfrigång tar sig vår Range Rover P530 First Edition an utmaningarna på ett imponerande sätt. Vad sägs om att gyttjevada i 90 centimeter, klara 45 graders sidolutning och bemästra stigningar på 34,7 grader? Siffror som många konkurrenter bara kan drömma om! Medaljens baksida är prislappen á 2 043 700 kronor, ett dyrt bränslekonto och en minst sagt saftig malusskatt. Fast det är ”easy-breezy” för den kapitalstarka målgruppen.

Text: Johannes Gardelöf och Willy Priske / © CNP AB

Foto: CNP AB