Hjälten på fyra hjul

(F l o r i d a – U S A)

Amerikansk politik är känd för sina brutala svingar, förnedrande påhopp och det enda som republikaner och demokrater är överens om är att man inte är överens. Men det finns faktiskt en sak som de politiska fienderna är eniga om – nämligen bilen. När miljövänner började protestera mot bilismen röstade politikerna i senaten fram ”Car Appreciation Day” som firas i hela USA varje år för att hedra hjälten på fyra hjul.

Dagen till ära dyker politikerna upp på bilträffar och givetvis blir det pluspoäng om man äger en klassisk amerikanare. Joe Biden gör ingen hemlighet av att hans stora passion på hjul är en grön Corvette Stingray från 1967. Fast en hake med presidentjobbet är att Biden inte längre får köra pärlan offentligt utan måste alltid ha en chaufför från Secret Service.

•     •     •

Utan bilen stannar USA och det är helt sant. I bilens hemland är det glest mellan turerna i kollektivtrafiken, om den nu överhuvudtaget existerar. På garageuppfarten däremot trängs ofta 4-5 bilar eftersom en kärra per familjemedlem är mer regel än undantag. När man får ta sitt körkort beror på vilken delstat man bor i – men snittåldern ligger på sexton år. Oftast får man tjugo teorifrågor på nätet och sedan är det dags för uppkörning. Här handlar det om en sväng runt kvarteret. Eleven ska visa förmågan att bromsa, svänga in till kanten och parkera.

•     •     •

Bilarna byts sällan utan går ofta i arv inom familjen. Farmors Chevrolet Caprice eller morfars Volvo 960 blir tonåringens första bil. Även om han eller hon skulle föredra brorsans Dodge Charger eller mammas Ford F-150. ”Car Appreciation Day” firas i början av juli varje år och då är det tradition att se en högoktanig bilfilm i en äkta drive-in-bio. Hollywood insåg tidigt att bilen både pumpar upp varvtalet på våra hjärtan och samtidigt pumpar in stora pengar till filmkassan.

•     •     •

En given favorit är Bullitt från 1968 som kanske är den bästa bilfilmen någonsin. Biljakterna i de branta backarna satte San Francisco på världskartan och Steve McQueen gav Ford Mustang en rejäl hästspark uppåt i försäljningsstatistiken. Nu blåser vi snuten med Burt Reynolds räknas också till kultklassikerna trots att slutet alltid var givet. Sheriffen framstod som den ständige idioten när Bandit drog järnet med sin svarta Pontiac Trans Am.

The Fast and the Furious från 2001 gav ny skjuts åt bilfilmerna med nervkittlande street racing och är en av de mest inkomstbringande filmserierna genom tiderna. Hitintills har Universal Pictures dragit in 67 miljarder kronor på tio filmer. Om jag har något stalltips? En personlig favorit är Le Mans 66 där Ford ska försöka att slå Ferrari som dominerat det klassiska 24-timmars loppet under många år. Att filmen bygger på verkliga händelser, med Matt Damon i rollen som bildesignern Carroll Shelby, gör den förstås ännu bättre.

•     •     •

Ryktet säger att Shelby alltid slickade på en 100 dollars sedel innan hans mästerverk skulle provåkas av cheferna. Han fäste den sedan på instrumentbrädan och om passageraren lyckades greppa sedeln innan kärran nått 100 km/h så fick man behålla trofén. Ingen ska ha lyckats!

Carl-Ingemar Perstad,

CNP: s USA-korrespondent / © CNP AB