10 frågor och svar om bilen

Bilvärlden är full av myter, skrönor och vandringssägner – å andra sidan finns det även sanningar som du garanterat dömt ut som falska. Var mannen som skapade farthållaren blind och uppfann verkligen Volvo trepunktsbältet? Sitter man säkert i bilen vid åska och ökar fjärrnyckelns räckvidd om man håller den mot huvudet? Sprängs bilen som i filmvärlden om man skjuter mot tanken och går det att lura en bilförsäljare? Nu är det hög tid att avslöja vad som är sant och falskt om bilen.  

    Text: Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB

   ”Det är lättare att lura folk än att övertyga dem att de blivit lurade”

-Mark Twain-

Påstående 1: Mannen som uppfann farthållaren var blind.

SANT

Ralph Teetor förlorade synen i en olycka blott fem år gammal, men det var aldrig något som satte käppar i hjulen. Amerikanaren utbildade sig till maskintekniker och blev så småningom verkställande direktör för bildelstillverkaren ”The Perfect Circle”. En dag när Ralph åkte med företagets patentadvokat så blev han åksjuk av den ryckiga körningen. För att göra en lång historia kort så resulterade åkturen i att Ralph uppfann farthållaren och 1945 fick han patent.     Det skulle dock dröja tills 1958 innan Chrysler Imperial var först ut med ”the amazing new auto-pilot”. 

Påstående 2: Elon Musk grundade Tesla.

FALSKT

Den första juli 2003 så grundades Tesla Motors av Martin Eberhard och Marc Tarpenning. Kort efter starten anställdes även Ian Wright samt Jeffrey Brian Straubel och visionen var tydlig – man skulle tillverka högpresterande elbilar för framtidens bilister. För att lyfta bolaget började man att leta investerare och i februari 2004 pumpade Elon Musk in 65 miljoner kronor i bolaget. 2009 stämdes dock Elon Musk av grundarna för att ha ”förvanskat sanningen” och genom en förlikning så köpte sig Elon Musk rätten att kalla sig ”co-founder”.

Påstående 3: Det finns elbilar på månen.

SANT

Det var 1971 som Apollo 15 lyckades få med sig världens första bil till månen. Lunar Rover var ett specialbygge från Boeing som närmast liknade en spejsad golfbil. Skapelsen tog arton månader att utveckla och prislappen landade på 300 miljoner kronor. Eftersom månens tyngdkraft är en sjättedel av jordens så vägde skapelsen bara 34 kilo i rymden och de fyra elmotorerna genererade en topphastighet på 13 km/h. Apollo 16 och Apollo 17 hade också med varsin Lunar Rover så totalt finns tre elbilar kvar på månen.

Påstående 4: Bränsletanken kan explodera som i actionfilmer.

FALSKT

I amerikanska actionfilmer sprängs bilar till höger och vänster. Det räcker med ett välriktat skott mot bränsletanken så förvandlas bilen till ett brinnande inferno som exploderar. Men det är just film och där används pyroteknik. För i verkligheten är det näst intill omöjligt att få en bil att explodera genom att skjuta mot en bränsletank som är fylld med bensin eller diesel. För att verkligen få reda på sanningen har vi snackat med vapentillverkaren Kalashnikov som testat filmmyten med hjälp av olika typer av vapen och ammunition – men misslyckats.

Påstående 5: 20 personer får plats i en Smart Fortwo.

SANT

Smart ForTwo är likt namnet antyder byggd för två – men rymmer faktiskt tjugo personer! Fick du inte ekvationen att gå ihop? Tja, det rör sig om ett världsrekord som godkänts av Guiness World Records och bakom bedriften står Glendale Cheerleading Team från Los Angeles. För att uppfylla den anrika rekordbokens krav så var alla deltagare tvungna att vara över 18 år och ha en längd på minst 152,5 centimeter. De minst sagt viga hejarklackstjejerna lyckades alltså med konstycket att klämma in 20 personer i den 269 centimeter korta citybilen. Det låter inte så smart…

Påstående 6: Volvo uppfann trepunktsbältet.

FALSKT

Volvo vill gärna slå sig för bröstet och ta åt sig äran – men sanningen är den att det faktiskt var två amerikanare som uppfann trepunktsbältet. Roger W Griswold och Hugh DeHaven lämnade in sin patentansökan 1951 och fick sitt slutgodkännande 1955. Det var först 1958 som Nils Bohlin patenterade en egen variant med infästning i kardantunneln. Volvo var däremot först i världen med standardmonterade trepunktsbälten och första bilen, en PV544, levererades den trettonde augusti 1959 till en återförsäljare i Kristianstad.

Påstående 7: Håll bilnyckeln mot huvudet så ökar räckvidden.

SANT

Det må låta som ett dåligt skämt, men genom att sätta bilnyckeln mot huvudet kan man faktiskt förlänga den trådlösa räckvidden rejält. Hur det är möjligt? Experternas förklaring är att huvudet innehåller mycket vatten, vilket förstärker de elektromagnetiska vågorna och därmed ökar räckvidden. Hur långt ifrån man kan låsa upp bilen skiljer sig mellan olika tillverkare eftersom det i sin tur beror på vilken frekvens som fjärrnyckeln använder. Nästa gång du slarvar bort bilen på stormarknadens parkering så kan det här tricket vara guld värt.

Påstående 8: Bilen är säkraste platsen vid åska.

FALSKT

Hur ofta har man inte hört att bilen är den säkraste platsen när åskan går? Men sanningen är att det är betydligt säkrare att stanna inomhus eftersom dagens bilar är dåliga åskledare med tunn plåt och mycket plast. Dessutom kan blixtens tryckvåg krossa rutorna och få bilens elektronik att löpa amok. Om man är utomhus är det dock säkrare att vara i bilen än utanför, men rör för guds inga metalldelar som leder ström.

Påstående 9: Bränslemätaren avslöjar åt vilket håll tanklocket sitter.

SANT

Hur var det nu igen, vilken sida sitter egentligen tanklocket på? Det är lätt hänt att glömma bort åt vilket håll man ska ställa bilen vid pumpen men faktum är att en liten pil intill bränslemätaren på instrumentpanelen avslöjar åt vilket håll tanklocket sitter. En annan tumregel som nästan alltid stämmer är att europeiska bilar har tanklocket på högersidan av den enkla anledningen att det är säkrast om du får soppatorrt och blir ståendes vid vägkanten. Många asiatiska länder har däremot vänstertrafik och har av samma anledning tanklocket på vänstersidan.

Påstående 10: Det går att lura en bilförsäljare.

FALSKT

Det finns inga bra bilaffärer – bara mindre dåliga! Har du gått ut från din lokala återförsäljare med ett stort leende på läpparna i tron att du gjort ditt livs klipp? Tja, då kommer smilbanden snart att åka ner. För är det någon som vet hur man gör en bra bilaffär så är det just säljaren. Oavsett om man köper nytt eller begagnat så har personen i fråga stenkoll på inköpspris, rabatter och inte minst hur länge bilen varit ståendes i bilhallen. Nej, det går med andra ord inte att lura en bilförsäljare!