Bättre sent än först

Världens största biltillverkare har pressat ur sig tjugo miljoner hybrider – men ingen renodlad elbil. Nu kommer frälsaren som ska förändra allt och vars namn är så krångligt att det går åt en fusklapp för att få allt rätt. Det krävs inte mycket fantasi för att tro att bZ4X är en ny vän till robotduon R2-D2 och C-3PO i Star Wars. Nu är dock inte Toyotas elbil lika komplicerad som det låter, utan bZ4X står med alla fyra hjulen på jorden.

Toyota har inte rullat i bräschen för elbilsutvecklingen och anledningen är enkel. Japanerna ser med nyktra ögon på det hela och menar att det är farligt att stirra sig blind på ett enda alternativ. Därför har man jobbat efter devisen ”bättre sent än först” och bZ4X känns i gengäld riktigt genomtänkt med hög byggkvalitet.

Solceller på gång

Låt oss börja provkörningen med att räta ut alla frågetecken kring det kryptiska namnet. Hela världen undrar över innebörden och sanningen är att bZ står för beyond Zero. 4:an symboliserar att storleksklassen är jämförbar med RAV4 och det avslutande X:et att det rör sig om en crossover. Bilen är faktiskt större och kraftfullare än den upplevs på bild och det går igen även interiört med en rymlig kupé som känns extra luftig tack vare ett panoramaglastak. Lite senare introduceras även ett tak med solceller och i rätt väder ska man kunna få upp till en mils extra räckvidd per dag. Cockpit-känslan är påtaglig och de bekväma framstolarna skiljs åt av en bred mittkonsol där även handskfacket placerats. Här finns likaså en pekskärm på antingen 8 eller 12,3 tum beroende på vilken version du slår till på. 

På djupt vatten

Toyota bZ4X med fyrhjulsdrift klarar måhända inte av att bestiga berg men väl kraftiga upp- och nedförslut. Att plattformen med det 71,4 kWh stora batteripaketet bemästrar ett vadningsdjup på 50 centimeter är imponerande. Det är även garantitiden för batterierna som lovar minst 70 procent av kapaciteten efter åtta år eller 16 000 mil och med möjlighet att uppgradera till 10 år eller 100 000 mil. Åkkomforten är riktigt bra och det är påfallande tyst hela vägen upp till 160 km/h. Undrar du över grundpriset? Det startar från 557 900 kronor men då ingår enbart framhjulsdrift och därmed går du miste om den bakre elspisen. Ska du ägna dig åt gyttjebrottning så blir det att hosta upp ytterligare 31 000 kronor. Vår pärlemovita testkärra skräms inte av tanken på otämjd natur och det kan vi faktiskt tacka Subaru för. Deras elbil heter Solterra och är en identisk kopia med utbytta emblem.

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB