The new EQS from Mercedes-EQ: Press Test Drive, Switzerland 2021

Köp lycka för pengarna

Den som säger att lycka inte går att köpa har knappast provkört dagens testbil. Att färdas i det här stjärnskottet kan närmast beskrivas som att befinna sig i en exklusiv lyxsvit på ett kryssningsfartyg – men det krävs varken sjösjukepiller eller flytväst. Även här kan man äta snittar och smutta på färgglada drinkar i baksätet, alltmedan en hyperskärm på 141 centimeter står för underhållningen. Välkommen ombord på nya Mercedes EQS.

Mercedes har spänt musklerna till bristningsgränsen för att erbjuda den ultimata milslukaren med en räckvidd som slår alla andra elbilar. Tyskarna säger att den grandiosa lyxkryssaren ska klara 67 mil mellan laddningarna och för att nå dit har EQS 580 4MATIC ett gigantiskt batteripaket på 108 kilowattimmar.

Myspysbelysning i kupén

EQS är inte en bil man kliver in i hur som helst – det handlar mer om att värdigt träda in bakom ratten. Väl där befinner man sig i en atmosfär som andas elegans och som bjuder på teknik i världsklass. Mercedes digitala tillika böjda hyperskärm sträcker sig från dörr till dörr och är en upplevelse i sig. Mittkonsolen är bred som ett mindre soffbord med två extremt bekväma massagefåtöljer. Visserligen kostar multikonturstolarna 46 200 kronor extra men då ingår även samma finesser till baksätet. Efter mörkrets inbrott sprider sig ett spektakulärt men behagligt ljus i hela kupén och via pekskärmen på passagerarsidan kan medåkande välja en rad egna funktioner utan att störa föraren. Men om en av alla kameror ombord upptäcker att den som kör ändå sneglar för mycket åt höger så straffar det sig genom att skärmen stängs av. 

Femstjärnig kryssning

Mercedes har försett mästerverket med dubbla elmotorer, vilket innebär 523 hästkrafter och ett maffigt vridmoment på 855 Nm. Det ger en imponerande sprint från noll till hundra på 4,3 sekunder och fortsätter man hålla plattan i den tjocka tygmattan så stannar mätaren till slut på 210 km/h. Luftfjädringen är en starkt bidragande orsak till att även vägarna som Gud glömde känns släta som sammet och en annan faktor är ljudisoleringen. För den som hellre vill lyssna på andra toner så ingår en exklusiv ljudanläggning från Burmester – men finns det inget negativt med nya EQS 580 4MATIC? Även solen har sina fläckar och för det första är grundpriset hela 1 645 000 kronor. För det andra envisas Mercedes med att erbjuda två års nybilsgaranti som standard och det känns lite dumsnålt när man trots allt betalat för en femstjärnig lyxkryssning på lugnt vatten.

Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB