( Detroit – USA )
Saabs bildivision firar 75 år i sommar och få är väl de svenskar som inte har något minne från Trollhättans stolthet. Min första bil var en bättre begagnad Saab 96 med trecylindrig tvåtaktare under huven. Macken i Järvsö sålde inte oljeblandad bensin så blandningen fick man fixa själv – däremot var långnäsan en dröm att meka med. Det fanns gott om svängrum och det uppskattades när tändstiften sotade igen.
Långnäsa? Tja, Saaben kallades så eftersom 96:an fick en utdragen nos 1965 och bilen var en dröm att köra – speciellt på vintern. När medtrafikanterna fastnade med spinnande bakhjul så tuggade sig den lilla ettriga två-taktaren fram genom snön i Hälsingland med sin ovanliga framhjulsdrift.
Att Saab är ett folkkärt bilmärke fick jag inte minst erfara under alla mina år i Trafikmagsinet. Varje gång vi testade Saab och delade ut såväl ris som ros gick telefonväxeln varm hos SVT i Falun. Det fanns inget bilmärke som väckte så starka känslor och när man startade turbovågen fattade nog ingen hur stort det var. 2022 är turbomotorer ingen ögonbrynshöjare men 1978 var Saab 99 Turbo unik. När så ”the superswedes” Björn Borg och Ingemar Stenmark blev ansiktena utåt för Saab 900 Turbo 1981 blev succén given.
Lilla Trollhättan kom att stå i händelsernas centrum fler än en gång sedan starten 1947 och det tack vare företagets kluriga ingenjörer. Saab var först ut med strålkastartorkare 1970 och året därpå lanserades inte bara den självreparerande stötfångaren utan även eluppvärmda framstolar. Vad Pelle Gillbrands uppfinningar betytt för Saab går inte att mäta. Ändå har man aldrig varit förskonade från ekonomiska problem.
På åttiotalet behövdes en ny modell efter 96:an med V4-motorn men utvecklingskontot ekade tomt. Därför köpte man in den italienska småbilen Lancia Delta och döpte om den till Saab 600. Men det som fungerade i soliga Italien fungerade inte alls i vintriga Sverige! Rostskyddet var en smärre katastrof och för värmen behövdes ett hopprep i handskfacket. Saab-Lancian nämns sällan i historieböckerna och det är förståeligt.
Jag minns speciellt 1993 när den andra generationens 900 presenterades och den var tvungen att slå igenom för att 10 000 Trollhättebor skulle ha kvar sina arbeten. Efter en vecka med ingående tester presenterade Christer Glenning och jag programmet som direktsändes från bilbyggarstaden. När vi lyfte upp modellen överst på pris-pallen i sin klass jublade invånarna som samlats på torget.
Men den 19 december 2011 tog sagan slut trots att Saab alltid varit den där lilla egensinniga fabriken som förtjänade att lyftas fram i rampljuset. Därför känns det extra kul att bilmärket gör comeback på vita duken lagom till 75-årsjubileet. I den japanska filmen ”Drive my car” hamnar en välpolerad Saab 900 Turbo i händelsernas centrum och det hyllade dramat har vunnit 73 utmärkelser – inklusive en Oscar för bästa internationella film. Än en gång kör Saab över sina konkurrenter!
Carl-Ingemar Perstad, CNP:s USA-korrespondent / © CNP AB