Den franska EVolutionen

(M a r b e l l a – S p a n i e n)

Renault var tidigt ute med en ren EV-bil för folket och fransmännen har lång erfarenhet av eldrift. Men nu är det dags för lilla Zoe att dra sig tillbaka och låta nästa generation ta över i form av Megane E-Tech. Renault har jobbat hårt på att bana väg för rookien, vilket gör bilen extra intressant. För designen står svenska Agneta Dahlgren och kanske är det därför vi känner oss extra hemma bakom ratten vid provkörningen i Marbella.

Renault har tagit i från tårna för att få till en bil som kan ge de ikoniska modellnamnen Zoe och Megane rättvisa. Det första visuella intrycket är att det här är något nytt samtidigt som det finns inslag av fransmännens traditionella formspråk. Känslan går igen i interiören som bjuder på både en touch av premium och några typiskt egensinniga franska lösningar.

Spaka själv

Att bli bekant med Megane E-Tech är lätt. ”Hej” säger bilens röstassistent och när mörkret faller förstärks välkomnandet av ett ljusspel när man närmar sig. Bussigt, men det finns ändå saker att vänja sig vid. Inte minst ansamlingen av spakar runt ratten som för tankarna till tiden då ärkekonkurrenten Peugeot hade blinkersspaken till höger om ratten. Så är inte fallet här men man undrar ändå lite över den franska ergonomin. Bakåtsikten är inte den bästa och utvecklingsfolket har gjort en dygd av en nödvändighet genom att erbjuda en kamerabaserad inre backspegel som tillval. Mittkonsolen domineras av en stående infotainmentskärm med alla upptänkliga möjligheter till uppkoppling. Väl i befälhavarstolen bakom den ovala ratten sitter både korta och långa kaptener bekvämt, men det sker på bekostnad av utrymmet i baksätet.

Stor potential

Renault Megane E-Tech tog hem silvret i omröstningen av Årets Bil och slogs enbart av Kia EV6. Att komma tvåa brukar på engelska kallas för ”first loser” men i Renaults fall är det snarare ”second winner”. På alla punkter som är viktiga för en elbil kammar Megane E-Tech hem poäng. Priset börjar från 435 900 och sträcker sig hela vägen upp till 545 900 kronor. Allt beror på vad man prioriterar i billivet och inroparen har en elspis på 130 hästkrafter samt ett batteri på 40 kWh. Vi testar däremot den vassaste versionen på 220 hästar i kombination med ett batteripaket på 60 kWh. Vips höjs räckvidden från 30 till 45 mil och när väl laddningen sjunger på sista versen så går det utmärkt att snabbladda med 130 kW. Slutsatsen är att Renault Megane E-Tech är en bekväm och nytänkande elbil med stor potential. Snarare en fransk evolution än revolution.

Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB