20C0001_172

Formade för framtiden

Bilindustrin har alltid varit duktiga på att stirra djupt in i sina högteknologiska spåkulor och försöka sia om framtiden. Men att arbeta som spådam eller spåherre i den här branschen är ingen lätt uppgift och för att ta reda på om kristallkulan talar sanning presenteras konceptbilar. Vi har gjort en djupdykning i det senaste årets mest kreativa spåningar och det visar sig att framtiden har mycket att erbjuda.

Av Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Audi grandsphere

Låt oss presentera nya Audi grandsphere – vars modellnamn ska skrivas med liten bokstav. Den läckra konceptbilen mäter 535 centimeter och bjuder på lyx i överflöd. Det första man slås av är de felhängda bakdörrarna medan interiören för tankarna till pampiga affärsjet. Naturligtvis är grandsphere självkörande och i autonomläget försvinner såväl ratt som fotpedaler. Att det blir en minnesvärd färd garanteras av dubbla elmotorer på totalt 720 hästkrafter och ett batteripaket på 120 kWh.

Bentley EXP 100 GT

Bentley är traditionalister ända ut i fingerspetsarna och bygger limousiner av den gamla skolan. Inte minst därför är EXP 100 GT en rullande revolution och en föraning om vad som väntar runt fabriksknuten år 2035. Interiören är skapad av Vegea som är en vegansk restprodukt från vinproduktionen och materialet kallas även för vinläder. I skarp kontrast till framtidstänkandet står dock konceptbilens träpaneler som tillverkats av sjödränkt ek med femtusen år på nacken. Chauffören heter ”artificiell intelligens” och driften sköts med hjälp av fyra elmotorer.

BMW i Vision Circular

BMW i Vision Circular skvallrar om hur den bayerska biltillverkarens produkter kan se ut år 2040. Vad sägs om en elbil som är tillverkad i 100 procent återvunna materiel och som är 100 procent återvinningsbar? Därmed är cirkeln sluten och det förtydligas av att hela konceptbilen har ett cirkulärt tema såväl utanpå som inuti. Uppskattar du däremot lack och läder så är det här ingen bil för dig. Lacken har nämligen ersatts av anodiserad aluminium och lädret av textilier. Vi snackar förnybart och återvunnet!

Bugatti Bolide

Inom astronomin beskrivs bolider som blixtsnabba eldklot och i franska Molsheim har en ny konceptbil slagit ner som en meteor från skyn. Bugatti Bolide är nämligen en explosiv hyperbil strikt avsedd för bankörning. Bakom kolfiberkarossen döljer sig samma åttaliters W16-motor som i Chiron, fast med än mer effekt. Med sina 1850 hästkrafter och lika många Newtonmeter fixas 0 till 500 km/h på ynka tjugo sekunder. Hur det är att köra Bolide? ”Det kan närmast liknas med att rida på en kanonkula” säger Bugattibossen Stephan Winkelmann.

Jaguar Vision Gran Turismo SV

Jaguar har öppnat upp dörrarna till framtiden och presenterat en designstudie med racinggener. Vision Gran Turismo SV är kanske inte helt otippat utvecklad av samma ingenjörer som ligger bakom britternas framgångar i Formel E och den tajta tillika strömlinjeformade karossen lämnar inget åt fantasin. Fyra elmotorer genererar 1900 hästkrafter och ska därmed rent teoretiskt kunna accelerera till hundra på 1,7 sekunder samt toppa 410 km/h. Fast med högerfoten i bottenläget så lär det gå precis lika snabbt att få batteritorsk!

Lexus LF-Z Electrified

Lexus LF-Z Electrified är en elegant japan vars formgivning ska bli spindeln i nätet för japanernas kommande elbilsmodeller. Utvecklingsfolket vill nämligen spinna vidare på det klassiska designtemat som introducerades för över tio år sedan i form av en grill som påminde om (just det) ett spindelnät. Nu har man dock tagit det hela ett steg längre och Lexus själva hävdar att hela karossen är spindelformad. Under huven arbetar 544 elektriska hästkrafter tillsammans med ett batteri på 90 kWh. Produktionen hänger däremot inte på någon skör tråd utan är spikad till 2025.

Mercedes Vision AVTR

Vision AVTR är en smått galen konceptbil som inte liknar något annat. Designen känns som hämtad från en annan planet, vilket inte är så konstigt. Mästerverket är nämligen ett samarbete mellan Mercedes och gänget bakom biosuccén Avatar. Formgivningen ska föra tankarna till planeten Pandora och den furuturistiska skapelsen rullar därmed i harmoni med naturen. Ett par exempel är ballongdäcken som skonar marken och det organiska batteripaketet som är fritt från sällsynta jordartsmetaller. Varje hjul har en egen elmotor som tillsammans ger en systemeffekt på 480 hästkrafter.

Porsche Mission R

Porsches designavdelning har varit ute på hemligt uppdrag och resultatet är ett nytt koncept med fokus på motorsport. Passionen för racing är omöjlig att missa och under den sportiga karossen döljer sig avancerad teknik som hämtats från tyskarnas Formel E-avdelning. Dubbla elmotorer på totalt 1088 hästkrafter ser till att Misson R klarar samma varvtid på Nürburgrings ökända nordslinga som nuvarande 911 GT3 Cup. Däremot tar depåstoppen längre tid – även om det är rekordsnabbt i elbilssamanhang. Med hjälp av 900-voltsteknik så laddas batterierna från 5 till 80 procent på 15 minuter.

Rolls-Royce Boat Tail

Man skulle kunna tro att Rolls-Royce är ute på djupt vatten med eleganta Boat Tail. Den läckra blå kulören för tankarna till havet samtidigt som själva formgivningen påminner om en klassisk lustjakt vars akterdel i oljad teak kan öppnas likt fjärilsvingar. Här döljer sig såväl kaviar- som champagnekylare och en uppsättning porslin från Christofle Paris. För att man inte ska spilla i kabyssen så ingår dessutom ett picknickset med tillhörande parasoll. Även motorvalet är vågat, eller vad sägs om en bensindriven V12:a på 535 hästkrafter?

Volvo Concept Recharge

Volvo ger oss en hint om hur framtidens kombibilar från Torslanda kan se ut med nykläckta Concept Recharge. Mest utmärkande i formgivningen är den sluttande taklinjen och tack vare dörrkonstruktionen så kan hela kupén öppnas på vid gavel. Att det rör sig om en renodlad elbil syns direkt i fronten eftersom någon traditionell kylargrill inte behövs och därmed öppnas nya designmöjligheter upp. Undrar du vad framtidens Volvobilar kommer att heta? Tja, tiden med sifferbeteckningar är snart till ända och ska ersättas med namn från den nordiska mytologin.