(D e t r o i t – U S A)
General Motors har prenumererat på förstaplatsen som USA:s största bilmärke alltsedan 1931. Men vid årsskiftet hände något sensationellt och den nästan hundraåriga epoken bröts av ingen mindre än Toyota. Redan 2008 tog japanerna över stafettpinnen som världens största biltillverkare från General Motors och nu erövrar man guldkronan i USA som första utländska biltillverkare.
Nästan alla har väl hört den berömda historien om snöret? Det handlar om att alla Toyotas bilfabriker är utrustade med ett snöre som montörerna ska dra i om de upptäcker något galet och vips nödstoppas bandet. Nu har snöret blivit utbytt mot modernare knappar men tanken är densamma – att vara förutseende och fixa eventuella problem på stubinen.
Den elfte mars 2011 drabbades Japan av ett kraftigt jordskalv med efterföljande tsunami och inte minst landets bilproduktion slogs ut under lång tid. Det var nu Toyota tog tanken med snöret ett steg längre och började bygga upp lager med strategiskt viktiga komponenter för att klara framtida kriser. Alla vet förmodligen att det är halvledarbrist just nu och inte minst General Motors har tvingats stoppa produktionen ett antal gånger under det senaste året.
• • •
Toyota däremot har kommit relativt lindrigt undan och det tack vare lärdomarna från den där ödesdigra dagen för elva år sedan. Medan konkurrenternas halvledarlager ekade tomma så hade Toyota tillgång till sina reservförråd och producerade bilar i någorlunda normal takt. Japanerna kunde därmed öka sin USA-försäljning med runt tio procent förra året och totalt sålde man 2,3 miljoner bilar jämfört med General Motors 2,2. Toyota knep alltså titeln med en liten marginal på 100 000 bilar.
Många amerikanare förknippar dock Toyota med tillverkning i Japan. Men sanningen är att sjuttio procent av USA-försäljningen produceras i fyra fabriker med närmare 200 000 anställda i de amerikanska sydstaterna. Kioskvältaren sedan mer än tjugo år tillbaka är Camry följd av Corolla. Systermärket Lexus byggs däremot i Kanada men enbart i bensinutförande eftersom bränslet dominerar i Nordamerika. Fast med ett soppapris som närmar sig rekordhöga tio kronor litern börjar intresset för hybrider att stiga och president Biden vill att miljörabatten på 70 000 kronor ska höjas till 100 000.
• • •
En tillverkare som ligger helt rätt i fas med vad kunderna vill ha är Volvo. Lilla XC40 Recharge slår det ena amerikanska försäljningsrekordet efter det andra, men periodvis har man leveransproblem. Designen lyfter den över mängden utan att tappa den typiska skandinaviska touchen och av förra årets totala USA-försäljning på femton miljoner bilar så hade 122 173 exemplar järnmärket från Volvo i fronten. Den kan kännas som en droppe i havet, men många droppar blir till sist en kraftfull våg!
Carl-Ingemar Perstad,
CNP: s USA-korrespondent / © CNP AB