Senaste nytt

Kinapuff eller säljraket?

Aiways är ett nytt bilmärke från det stora landet i öst och suvmodellen U5 kan jämföras med att spela Kinaschack. Grundidén är tämligen enkel men det är inget större fel på underhållningen.  Det finns dock en stor skillnad – spelet har namnet till trots sitt ursprung från Tyskland medan Aiways U5 är en tvättäkta kines med sitt europeiska huvudkontor i München. Häng med på en första provkörning som bjuder på såväl smarta drag som nybörjarmisstag.

Aiways U5 importeras till Sverige av danska Andersen Motors och bilarna säljs online med stöd från i skrivande stund nio återförsäljare från Lund till Västerås. Hos dessa finns bilar för provkörning och de tar också hand om kundleveransen. Marknadsföringen kan mer rubriceras som trevande än aggressiv och målet är att kränga 650 U5 på den svenska marknaden.

Vart är facket?

Aiways grundades för blott fem år sedan och nya U5 tillverkas vid en toppmodern fabrik i kinesiska Shangrao. Designavdelningen har lyckats med konststycket att få en relativt stor pjäs att se någorlunda smidig ut och vi hoppar in bakom ratten på den topputrustade Premium-modellen. Då får man förutom den ovärderliga sätesvärmen i framsätena även läderklädsel, glastak, 19-tumsfälgar och trådlös laddning av mobilen på kuppen. Men trots sin gedigna säkerhetsutrustning missade Aiways U5 full pott hos Euro NCAP och det berodde på att sidokrockkuddarna löste ut för sent – en miss som nu ska vara åtgärdad. Annars är kupén luftig och ljus med sköna framstolar, rymligt baksäte, generöst lastutrymme och bra runtomsikt. Frågan är bara varför det traditionella handskfacket saknas? Vi frågar och svaret blir att det inte behövs då instruktionsboken är digital.  

Tänk på värmen

Låt oss nu ge oss ut i trafiken och endast ett litet vinande från elmotorn hörs när man trampar till på gasen. Effekten är 204 hästkrafter och håller man bara den berömda högerfoten i schack så ska man ta sig 40 mil på en laddning. Det är möjligt tack vare ett batteri på 63 kWh som kan snabbladdas med upp till 90 kilowatt, vilket inte är särskilt imponerande. Hur som helst rullar färden till hundra på 7,8 sekunder samtidigt som toppfarten är begränsad till 160 km/h för att spara på elen. Hur det är med prislappen? Aiways U5 erbjuds med två utrustningsnivåer: Plus för 429 990 kronor och Premium för 469 990. De bilar som hittills sålts i Sverige är alla Premium och det finns en särskild anledning till detta. Inroparen saknar nämligen stolsvärme, vilket närmast får betraktas som ett nybörjarmisstag. Visst är det kul med Kinaschack med det går precis lika bra att spela Fia, förlåt, Kia e-Niro med knuff.

Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB