Senaste nytt

Gardelöfs Toppar & Floppar

Snart är bilåret 2021 till ända och det har återigen blivit dags att titta på grevinnan och betjänten. Men innan dess ska även vår motorjournalist Johannes Gardelöf göra samma procedur som förra året och utse sina personliga toppar och floppar. Men det är mycket riktigt samma procedur som under alla år, för att citera Miss Sophie i tv-sketchen. Vi på bilnyhetsbyrån CNP har hållit den här nyårstraditionen vid liv i 25 år utan att snubbla på vare sig någon lejonfäll eller sanningen. Gott Nytt År!

ÅRETS BÖRSRAKET: Rivian är en amerikansk elbilsuppstickare som börsintroducerades den nionde november 2021. Har du inte hört talas om tillverkaren så är det förståeligt med tanke på att man levererat under tusen bilar och företaget gjorde en brakförlust på nio miljarder kronor under årets första sex månader. Men när börsklockan på Nasdaq ringde efter första noteringsdagen så hade Rivian ett börsvärde som körde över såväl Ford som General Motors. Vad sägs om 909 miljarder kronor trots att man knappt bygger några bilar?

ÅRETS DOLDIS: Förr sa man ”när det går bra för Volvo så går det bra för Sverige”. Det är nu dags att ändra uttrycket till ”när det går bra för Volvo så går det bra för Li Shufu”. Den kinesiska huvudägaren täljer guld med smörkniv och enligt Bloomberg Billionaires Index så är han världens 50:e rikaste person med en förmögenhet på 240 miljarder kronor. Li Shufu själv tar det hela med ro, men vill att vi använder oss av hans västerländska namn. Men vem i hela friden känner till Eric Li?

ÅRETS FLOPP: Bristen på halvledare lamslog hela bilvärlden och många fabriker rullade på sparlåga eller tvingades att nödstoppa produktionen. Den senaste prognosen säger att produktionstappet kommer att landa på elva miljoner bilar under 2021 och kedjereaktionerna lät inte vänta på sig. Leveranstiderna slog nya rekord, teknik slopades i ett sista desperat försök att lösa situationen och begagnatpriserna skenade i många länder.

ÅRETS FORTKÖRNING: En norrman var på väg hem från Tyskland efter att ha köpt sin drömbil – en Lamborghini Huracan Performante Spyder för 2,5 miljoner kronor. Färden gick via Nordjylland där färjan i Hirtshals skulle ta ekipaget hem till Norge. Fast med bara någon kilometer kvar till hamnen så klockades ägaren av ordningsmakten i 236 km/h. Saftiga böter, tänkte fartsyndaren utan vetskap om den nya ”vansinneskörningslagen” som infördes i Danmark den 31 mars. Lambon beslagtogs på plats och nu ska rättsväsendet avgöra om cabben ska säljas eller skrotas.

ÅRETS GAMAR: Den enes död, den andres bröd. Tja, ordspråket stämmer väl in med det tragiska som hände Saab för exakt tio år sedan. Men två personer som skrattar hela vägen till banken är konkursförvaltarna Hans Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux som hittills fått ut 367 miljoner kronor i arvode för arbetet. Det innebär i sin tur att duon debiterat uppemot 4 500 kronor i timmen samtidigt som många underleverantörer inte fått tillbaka en krona.

ÅRETS HELIGA KO: Sveriges fordonsflotta ska vara fossilfri 2030 och det innebär att försäljningen av elbilar måste öka dramatiskt samtidigt som vi i vinter har levt under ständigt hot om energibrist och skenande elpriser. Reservkraftverket i Karlshamn har arbetat för högtryck och bränner ungefär 140 000 liter olja i timmen. Det är kaos i energiförsörjningen och frågan är hur många elbilar som premierats med 70 000 kronor i klimatbonus av staten som samtidigt laddas med hjälp av olja? Ändamålet helgar medlen.

ÅRETS JACKPOT: Den här dråpliga historien utspelade sig den nittonde november i Kalifornien. En värdetransport fullastad med kontanter färdas på Interstate 5 när bakdörrarna plötsligt öppnas och det börjar regna sedelbuntar från skyn, enligt polisen drygt 10 miljoner kronor. Gissa om det blev trafikkaos? Motorvägen fick stängas av i båda riktningarna och när polisen till sist lyckats ta sig fram till platsen så greps ett antal personer, men majoriteten av pengarna låg i handskfacken på bilarna som redan lämnat platsen.

ÅRETS MISSTAG: 2021 var året då elbilarna slog igenom på bred front och somliga ägare fick lära sig av sina dyra misstag. Inte minst när det var dags att skifta från sommar- till vinterdäck. Tunga elbilar går nämligen inte att lyfta hur som helst, utan man måste alltid använda sig av bilens lyftpunkter. Annars riskerar man att skada elkablar och i värsta fall förstöra hela batteriet. Det senare hände en ny Jaguar I-Pace och däckbytet, inklusive batteri, gick loss på 350 000 kronor.

ÅRETS PUBLIK: Pandemin ställde till det och inte minst ishockey-VM drabbades. Majoriteten av matcherna i Riga fick spelas utan publik och det var då Christian Philipp hos huvudsponsorn Skoda kom på en briljant idé. ”Vi låter supportrarna skicka in sina ansiktsbilder och berätta vilken nationströja de vill ha på sig”. Skoda tryckte sedan upp 15 000 pappfigurer som placerades ut i arenorna. Men att det gick alldeles utmärkt att lura mobilappen som användes bevisades när Sverige mötte Danmark. För mitt i publikhavet satt självaste Börje Salming. I dansk tröja!

ÅRETS SKATTENOTA: Teslas-grundare är världens rikaste person och på självaste julafton uppskattades Elon Musks förmögenhet till 2 371 miljarder kronor av Bloomberg Billionaires Index. Men så blir det ju en del skatt också… Under 2021 har Musk, enligt egen utsago, betalat över 100 miljarder kronor i skatt och det ska vara den största summan i USA:s historia. Visst är det tur att det inte drabbar någon fattig…

ÅRETS SMÄLL: Vad gör man när batteriet i sin Tesla Model S gjort sitt och verkstaden vill ha 200 000 spänn för ett nytt? Majoriteten av oss skulle förmodligen krypa till fälgkorset och beställa ett nytt – men inte finländaren Tuomas Katainen. Han körde i stället elbilen till ett stenbrott i Jaala, placerade en docka vid namn Elon Mask (ska inte förväxlas med Musk) bakom ratten och fyllde Teslan med 30 kilo dynamit.  Kolme, kaksi, yksi – booooom! ”Det är verkligen ingenting kvar av bilen” konstaterade Tuomas efter smällen.

ÅRETS SOPPA: 2021 bjöd på skenande drivmedelspriser och när det var som värst kostade en liter blyfri bensin (95 oktan) 18,44 kronor. Fakta: drygt 60 procent av bensinpriset utgörs av skatter. Än svettigare blev det för alla dieselbilsägare där all time high landade på 19,47. Fakta: drygt 50 procent av dieselpriset utgörs av skatter. Visste du förresten att det dessutom är moms på bränsleskatten? Alltså betalar vi skatt på skatten. Undertecknad föddes 1975 och då kostade en liter bensin 1,37 kronor.  

ÅRETS TOPP: Koenigsegg har mot alla odds lyckats med sina hyperbilar i 30-miljonerkronorsklassen och företaget växer så det knakar. Det grundaren Christian tillsammans med hustrun Halldora byggt upp i Ängelholm är en historia som saknar motstycke i bilvärlden. Här ligger den befintliga anläggningen på 4 500 kvadratmeter som nu ska renoveras från topp till tå. Men inte nog med det. Koenigsegg har även påbörjat bygget av en helt ny drömfabrik på 11 000 kvadratmeter som ska stå klar i mars 2023.

ÅRETS VASKNING: Äntligen gick ridån upp för den tjugofemte Bondfilmen ”No Time to Die” och alla bilälskare fick sitt lystmäte av skrikande däck när Agent 007 visade att gammal är äldst. Den avancerade biljakten spelades in i italienska Matera och krävde tio Aston Martin DB5. Stadens kullerstensgator visade sig dock vara rejält nerslitna och därmed farligt hala. Inspelningen fick stoppas tills filmteamet kom på lösningen: att hälla ut 32 000 liter läsk och låta den torka in. ”Vi köpte Coca-Cola för 600 000 kronor” berättar Daniel Craig som ändå menar att filmbolaget kom lindrigt undan. ”Vi kunde ju lika gärna ha valt Dry Martini”.

Text:  Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB