Kassako i ny kostym

I fjorton år har Nissans dundersuccé Qashqai turnerat runt på våra svenska vägar. Modellen blev direkt en formidabel underhållningsmaskin som klättrade rakt upp på bil(board)-listan och totalt har familjebilen sålts i fem miljoner exemplar. Den andra generationen sjunger på sista versen och för att fortsätta leverera körglädje presenteras nu en helt ny Qashqai. Vi har provkört och det visar sig att kassakon inte är färdigmjölkad.

När miljöfrågorna sattes högst upp på agendan och Östermalmsjeep blev ett skällsord så gjorde Nissan ett genidrag. De lanserade ett högbygge med det svårstavade namnet Qashqai – men i stället för att kalla mästerverket för ”suv” så valde man att säga ”crossover”. Därmed skapade japanerna en helt egen bilklass och lyckades undvika att bli måltavla för asfaltsindianernas suvattacker.

Familjens älskling

Att inte förändra ett vinnande koncept men samtidigt förbättra och förnya är en svår nöt – men redan här kan vi säga att Nissan lyckats över förväntan. För även om den tredje generationen bygger på en helt ny bottenplatta och har tuffare design så råder det ingen tvekan om att det vi kör är en tvättäkta Qashqai. Yttermåtten är så gott som identiska med gamlingen – ändå har man lyckats trolla fram påfallande mer innerutrymme och dessutom fått till allt riktigt bra. Nissan Qashqai är en utpräglad familjebil och det har man tagit fasta på med all tydlighet. Det gömmer sig USB-uttag lite varstans och hela bilen kan förvandlas till en rullande WiFi-hotspot. Komforten är en höjdare och inredningen tillika förarmiljön har lyft sig till nya nivåer. I vår Qashqai N-Connecta finns exempelvis en digital instrumentpanel på 12,3 tum samt en pekskärm på 9.

Kossan blir en gris

Nu undrar du förmodligen vad som gömmer sig under huven och svaret är bensinfyror med mildhybridteknik på 140 respektive 158 hästkrafter. Vi koncentrerar oss på den senare med framhjulsdrift och en sjuväxlad automatlåda som arbetar lika mjukt som en tryckare av Julio Iglesias. Priset hamnar på 331 500 kronor och om du hostar upp ytterligare 20 000 så ingår även fyrhjulsdrift i affären. Är du enbart ute efter att handla billigt så kostar grundmodellen Qashqai Visia 257 900 kronor och då ingår den lilla motorn tillsammans med en sexväxlad manuell låda. Slå dock ett extra vakande öga på standardutrustningen – inroparen har exempelvis plåtfälgar och saknar stolsvärme. Vårt stalltips? Utgå från N-Connecta som går en perfekt balansgång mellan utrustning och pris. Det elektriska understödet gör dessutom att förbrukningen minskas och vips blir kassakon även en spargris.

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB