Koppla av utan koppling

Letar du efter en småbil med Formel 1-teknik? Då kommer nya Renault Clio E-TECH som en skänk från ovan. Det är förvisso svårt att se på ytan men under huven gömmer sig teknik som tagits fram av samma gäng som står bakom Alpines hybridmotor i Formel 1. Entusiastiskt ger vi oss ut på första provkörningen – men den som tror sig få känna sig som tävlingsföraren Fernando Alonso blir besviken.

Europas näst mest sålda bil heter faktiskt Renault Clio. Förra året hamnade bara Volkswagen Golf före, vilket också är en större bilmodell. Fransosen kammade därmed hem guldet i småbilsklassen medan Peugeot 208 tog silver och Opel Corsa brons. Men säg den lycka som varar för evigt – så för att behålla pallplatsen lanseras nu en helt ny hybridversion.

Bäst i klassen

Det är trettio år sedan Clio äntrade rampljuset och fransmännen har sålt över femton miljoner exemplar sedan introduktionen. Hybridversionen bygger inte helt otippat på den nyligen presenterade femte generationen och slår vi ett öga på designen så är det inte mycket som skiljer dem åt. En lätt omarbetad stötfångare och några emblem avslöjar den nya drivlinan. Nu gör det absolut ingenting eftersom formgivningen redan innan bjuder på sportiga drag med tuffare approach. Säkerheten ligger på topp och hos Euro NCAP har den nya småfranskan utsetts till ”bäst i klassen”. Framstolarna är påfallande komfortabla och även om det inte går att trolla med knäna så är benutrymmet i baksätet godkänt.

Teknik från F1

Under huven arbetar en fyrcylindrig bensinmotor tillsammans med dubbla elmotorer, vilket resulterar i en totaleffekt på 140 hästkrafter. Nu undrar du säkert var Formel 1-tekniken håller hus och den gömmer sig i den udda växellådan. Någon koppling existerar nämligen inte, utan det är elmotorerna som ser till att axlarna roterar i rätt hastighet innan växlarna skjuts in. Nu kan man fråga sig varför? Svaret är att det ger snabba skiften, minimala energiförluster och växlingarna sker helt omärkligt. Med plattan i mattan nås 100 km/h på 9,9 sekunder samtidigt som småbilen toppar 180. Det rör sig med andra ord inte om någon F1-racer, men väl en imponerande småbil som dricker 0,43 liter milen. Grundpriset för ”vanliga” Clio börjar från 186 900 kronor och slår du till på en E-TECH höjs det till 252 900. Det kostar att köra snålt!

Text: Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB