Dags att vässa klorna

Vi står öga mot öga med ett förrymt lejon mitt i Lissabon. Visst blir det uppståndelse när den sabeltandande katten blottar sig och bara väntar på sitt byte. Det blir extra effektfullt i skymningen samtidigt som baken bär tydliga spår av klösmärken. Tja, nya Peugeot 208 kommer inte att ge sig utan en ordentlig fight om kunderna. Frågan är om vi är lika bitna efter provturen? 

Många undrar säkert hur i hela friden ett kattdjur hamnat i grillen på en fransk bil och faktum är att historien tar fart redan den 20 november 1858 då lejonet registrerades som varumärke. Familjen Peugeot tillverkade nämligen sågblad och för att symbolisera de starka bladen med sina sylvassa tänder så valdes just ett lejon. När sedan produktionen övergick till bilar så hängde symbolen med.    

Visar framtassarna

Att gult inte är fult bevisar vår testbil och det här är faktiskt 208:ans standardfärg. Den kostar inte en krona extra och får hela bilen att skina upp som solen i Faro. Kulören är nämligen döpt efter den portugisiska turistidyllen och namnet är således ”Gul Faro”. Tänderna och klösmärkena som vi berättade om inledningsvis är helt enkelt bilens fram- och baklyktor. Ljusen är formade med tanke på fransosernas djurintresse och är grymt snyggt. Även interiören är lyxig med halvläderklädsel och instrumentbrädan sträcker ut sig hela vägen till framdörrarna. Vår testbil i GT-utförande har dessutom rejält med standardutrustning – exempelvis heldigitala instrument och en tiotums pekskärm med backkamera.

En lejonspark

Vi närmar oss Vasco da Gama-bron som är Europas längsta med sina 12,3 km och njuter samtidigt av komforten i framstolarna. Även baksätet är rymligare än tidigare men det sker på bekostnad av bagaget som huserar 265 liter. Under huven erbjuds trecylindriga bensinmotorer på 75, 100 respektive 130 hästkrafter samt en dieselfyra på 100. Grundpriset börjar från 164 900 kronor för PureTech 75 Active men vi provkör värstingen i GT-trikåer och vips snackar vi 284 900. Förutom 130 pigga hästar så inkluderas även en åttaväxlad automatlåda samt 17-tumsfälgar med breda lågprofildäck där varje broskarv känns som en lejonspark i mellangärdet. Vill du hellre köra elektriskt så erbjuds även e-208 med 34 mils räckvidd för 384 900 kronor exklusive 70 000 i klimatbonus. Vi gör som lejonen och slickar oss runt munnen.

Text: Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB