Litet batteri i stor rival

Vad sägs om en elbil med självmordsdörrar och vars inredning är vegansk med inslag av kork? När Mazda sladdar in på elbilsmarknaden så väljer man att göra det på sitt eget sätt. MX-30 ligger helt rätt i tiden och har i princip allt – utom ett stort batteri. Det gör å andra sidan att priset kan hållas nere och elbilen kan bli din för 279 900 kronor med klimatbonusen inräknad. Låt oss dock börja med en ”korkad” historia.

Det är ingen slump att Mazda MX-30 har en interiör som delvis är baserad på något så unikt som kork. I begynnelsen på tjugotalet så började nämligen japanerna sin karriär med att förse varvsindustrin i Hiroshima med just kork. Det är exakt hundra år sedan och vad passar då bättre än att lansera sin första elbil i samband med jubileet. Vi har provkört underverket och noterat både plus och minus i protokollet.

Analogt och digitalt

Mazda vill att vi ska se MX-30 som en kompakt suv, men designen för snarare tankarna till en coupé. Mittstolpen är nämligen skrotad och de osynliga bakdörrarna är hängda i bakkant och kan öppnas först när framportarna står på vid gavel. Insteget är lika krångligt som det låter och vistelsen i baksätet är inget för dig med klaustrofobi. Betydligt trevligare är det i framsätena som är klädda i veganskt läder och melerat tyg samtidigt som alla paneler är tillverkade av återvunnen plast. Själva instrumenteringen är en blandning av analogt och digitalt, vilket fungerar alldeles utmärkt. Klimatanläggningen styrs via en pekskärm på sju tum medan exempelvis navigatorn visas på en mittmonterad widescreen på 8,8 tum. Allt detta ingår dessutom som standardutrustning till instegsversionen och andra godsaker är 18-tumsfälgar, adaptiv farthållare, backkamera och autobroms. 

Korkad eller smart

Låt oss nu grotta ner oss i tekniken och den viktigaste ingrediensen i en elbil är batteriet. Mazda säger dock att man medvetet valt bort att maximera räckvidden och batteriet på 35,5 kilowattimmar ska räcka till tjugo mils körning. Därmed har också grundpriset kunnat hållas nere till 349 900 kronor exklusive 70 000 i klimatbonus, vilket måste betraktas som ett riktigt bra pris. Under huven gömmer sig en elmotor på 145 hästkrafter vars prestanda knappast är något att skryta med. Färden till hundra rullar på 9,7 sekunder och topphastigheten är begränsad till 140 för att man överhuvudtaget ska lyckas ta sig tjugo mil. Ska du köra längre sträckor så blir det att planera depåstoppen och med en laddeffekt på 6,6 kW (trefas) så tar det fem timmar att fylla batterierna till åttio procent. Nöjer du dig med räckvidden och klarar av att leva med självmordsdörrarna så är den här ”korkade” elbilen ett riktigt smart köp.            

Text: Johannes Gardelöf och Willy Priske / © CNP AB

Foto: CNP AB