Bilarna vi helst vill glömma

”Om jag hade lyssnat på vad kunderna ville ha så hade de svarat en snabbare häst”. Orden kommer från Henry Ford som gjorde dundersuccé med T-Forden. När däremot sonsonen tog över ratten så gjorde han raka motsatsen. Henry Ford II förlitade sig på 1600 kundintervjuer och resultatet blev Edsel. Ett rullande praktfiasko som höll på att köra hela företaget åt skogen. Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket. Här är tio bilar som tillverkarna helst vill glömma.

Alfa Romeo Arna (1984-1986)

Tillverkade: 61 750 ex

Samarbetet mellan Alfa Romeo och Nissan på åttiotalet kunde ha blivit nyckeln till framgång. Tänk dig själv – italienarnas fräcka design i kombination med japanernas pålitliga teknik. Men i stället gjorde man precis tvärt om: Alfa stod av någon märklig anledning för tekniken och Nissan gjorde designen. Arna (Alfa Romeo Nissan Autoveicoli) blev ett jättelikt misslyckande och det sägs att bara 300 bilar finns kvar i trafik. Resterande 61 450 exemplar ska redan ha kört genom pärleporten. Genomrostiga! 

Amphicar Model 770 (1960-1965)

Tillverkade: 3 878 ex

Det råder ingen större tvekan om att tyska Amphicar tog sig vatten över huven och det bokstavligt talat. Model 770 skulle fungera lika bra på torra land som i vatten – men sanningen är att den udda skapelsen inte var bra på varken det ena eller andra. Mannen bakom konstruktionen, Hans Trippel, var knappast torr bakom öronen utan helt besatt av tanken på en amfibiebil och därför vigde han hela sitt liv åt utvecklingen, men priset avskräckte kunderna. För samma peng kunde man köpa sig både en fin bil, båt och båttrailer.

Aston Martin Lagonda (1976-1990)

Tillverkade: 645 ex

I mitten på sjuttiotalet var Aston Martin nära konkurs och behövde snabbt få fram en ny modell som gav klirr i kassan. Lösningen blev Lagonda och lyxbilen räddade britterna tillfälligt – men den revolutionerade sedanen föll platt på målsnöret i det långa loppet. Lagonda var bland annat först i världen med en digital instrumentering, touchknappar och färddator. Dessvärre så matchade inte kvalitén förväntningarna och den avancerade tekniken strulade. Aston Martin Langonda blev en flopp som såldes i 645 exemplar under fjorton år.

DeLorean DMC-12 (1981-1983)

Tillverkade: 8 583 ex

John DeLorean gjorde kometkarriär inom General Motors och utsågs till näst högsta hönset 1972. Men redan året efter hoppade han av toppjobbet. DeLorean ville skapa världens bästa sportbil och 1981 började produktionen av DMC-12 på Irland. Allt ingick i en deal med Margaret Thatcher och som tack för hjälpen pumpade premiärministern in 530 miljoner pund i bolaget. 1982 så greps dock grundaren med 27 kilo kokain, men John lyckades mot alla odds att bli frikänd. Vid det här laget hade den brittiska regeringen redan fått nog och 1983 gick företaget i konkurs. Bilen gjorde dock succé i filmtriologin ”Tillbaka till framtiden”.

Ford Edsel (1958-1960)

Tillverkade: 110 847 ex

Ford ligger bakom världens genom tiderna största bilflopp och jänkarna pumpade in hutlösa fyra miljarder kronor i projektet, vilket motsvarar 40 miljarder i dagens penningvärde. Ford Edsel presenterades under pompa och ståt den 13 oktober 1957 i en direktsänd tv-show med Frank Sinatra och Bing Crosby. Det hjälpte dock föga eftersom den amerikanska ekonomin redan börjat vackla och Edsel var på tok för dyr. Efter bara två år tvingades Ford att lägga ner produktionen och förlusten 1960 landade på svindlande 3,5 miljarder kronor.

General Motors EV1 (1996-1999)

Tillverkade: 1 117 ex

General Motors gick i bräschen när de presenterade en fräck pionjär i elbilskostym 1996. EV1 gick bara att hyra, men rullade ändå mot strömmen och det gjorde även designen. Kärran var ful som stryk och att laddkablarna tenderade att börja brinna gjorde knappast saken bättre. Efter tre år av konstant strul så bestämde sig GM för att elbilen tilltalade en så pass liten kundgrupp att det inte skulle gå att få någon ekonomi i projektet. Därmed sa man upp samtliga leasingavtal och majoriteten av de 1 117 elbilarna skrotades under ett enormt pr-haveri.  

Jaguar XJ220 (1991-1994)

Tillverkade: 275 ex

Jaguar XJ220 presenterades som världens snabbaste supersportbil på British Motor Show 1988 och utställningsbilen hade en mittmonterad V12:a, vilket skulle resultera i en toppfart på just 220 mph (354 km/h). Blixtsnabbt trillade 1500 beställningar in men precis lagom till produktsstarten 1992 så slog finanskrisen till. Många hade köpt britten i ren spekulation och nu gick många investeringsbolag under. Den utlovade motorn blev till råga på allt för tung och ersattes av en sexcylindrig på 542 hästar. Äventyret slutade med att enbart 275 exemplar lämnade fabriken till ett pris av 4,5 miljoner kronor styck.   

Pontiac Aztek (2000-2005)

Tillverkade: 119 692 ex

På pappret var Pontiac Aztek en vinnare i alla avseenden. Familjebilen låg helt rätt i tiden, bjöd på generösa utrymmen, fyrhjulsdrift och vettig prislapp. Designmässigt blev dock suven en stor flopp och modellen korades till ”världens fulaste bil”. Men efter att ha satt sig bakom ratten så insåg man snabbt att just formgivningen var det bästa med hela bilen… Byggkvalitén var under all kritik. Pontiac Aztek kunde ha blivit en riktig trendsetter men satte i stället spiken i kistan för inte bara modellen, utan för hela det 84-åriga varumärket!  

Rolls-Royce Camargue (1975-1986)

Tillverkade: 531 ex

Vid lanseringen 1975 så var Rolls-Royce Camargue världens dyraste serietillverkade bil. Priset låg på 350 000 kronor, vilket kan jämföras med Volvos dåtida toppmodell 244 GL som kostade 37 500. Karossen ritades av italienska Pininfarina och Camargue var exempelvis först i världen med helautomatisk klimatanläggning – en finess som tog britterna åtta år att utveckla. Kanske var det just därför lyxbilen blev så iskallt mottagen på marknaden… Under elva år tillverkades bara 531 exemplar och det räckte inte ens till utvecklingskostnaden för klimatanläggningen.

Tucker ”Torpedo” 48 (1947-1948)

Tillverkade: 51 ex

Preston Tucker var mannen bakom framtidsbilen Tucker ”Torpedo” 48 som hade tusentals förhandsbeställningar, men som trots det bara tillverkades i 51 exemplar. Grundaren anmäldes nämligen för aktiebedrägeri och bakom sammansvärjningen låg ”the big three” i Detroit. Mr Tucker friades dock från alla anklagelser men då var det redan för sent att rädda USA:s mest mytomspunna bil. 1949 gick Tucker Corporation i konkurs och ett exemplar gick nyligen under klubban på en auktion i amerikanska Scottsdale. Slutpriset blev 19,7 miljoner kronor. Även en flopp kan bli succé!

Text: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB

  Foto: CNP AB