Senaste nytt

Fyra, drag och Roc’n’roll

(S ö d e r t ä l j e)

Håll med om att blotta tanken på att förvandla en suv till cabriolet känns som en ganska befängd idé? Det är ungefär som att blanda en sommardrink på rosévin och öl. Men efter att ha provkört nya Volkswagen T-Roc Cabriolet så får vi tänka om. Tyskarna har jobbat efter devisen ”friskt vågat hälften vunnet” och har faktiskt lyckats med den oheliga alliansen. 

Crossover är ett modeord som används till allt mellan himmel och jord. Tja, vi hittar faktiskt begreppet bland böcker, filmer, musik och inte minst bilar – men vad i hela friden är innebörden? Vi bollar frågan vidare till Svenska Akademien och svaret blir ”en blandning av olika stilar”. Därmed är nya Volkswagen T-Cross Cabriolet definitivt en crossover.        

Rädd om frisyren?

Det är inte lätt att skapa en snygg cabriolet med suvkaross, men Volkswagen bevisar att det är möjligt. Nu är det här inte en exakt kopia av takförsedda T-Roc utan cabben har en sportigare vinkel på framrutan, fyra centimeter längre axelavstånd och antalet dörrar har minskats till två. Framför allt är sidolinjen riktigt snygg med den låga tygsuffletten uppe och det är även relativt tyst i kupén. Med ett knapptryck så förvandlas den svenska sommarhimlen till tak och skådespelet tar nio sekunder ner respektive elva upp. Kupén bjuder på fyra sittplatser men det bakre benutrymmet har blivit lidandes då tygtaket roffar åt sig plats. Men är du rädd om frisyren och vill färdas med vindskyddet på plats så försvinner baksätet helt och hållet. Livet är fullt av svåra val. 

Skänk från ovan

Men det gäller faktiskt inte valet av motor- och växellåda. Det finns enbart en bensinfyra på 150 hästkrafter och maskinen jobbar tillsammans med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Drivlinan passar nya Volkswagen T-Roc Cabriolet perfekt och noll till hundra rullar på 9,6 sekunder. Fyrhjulsdrift erbjuds inte, men däremot är markfrigången sexton centimeter och du kan faktiskt köra nercabbat och samtidigt dra en liten husvagn på 1500 kilo. Själva tygsuffletten lägger sig dessutom ovanför bagageutrymmet och därmed får man med sig 284 liter oavsett om taket är ner- eller uppfällt. Vad kostar då kalaset? Grundpriset börjar från 349 900 kronor och eftersom vi provkörde sportversionen R-Line så åker det upp till 399 900. Men som en skänk från ovan så ingår livstids ”öppet köp”.

Text: Johannes Gardelöf och Willy Priske / © CNP AB

Foto: CNP AB