Polestars nya ledstjärna

Polstjärnan ingår i stjärnbilden Lilla björnen och visar alltid vägen mot norr. Polestar i rullande form ingår däremot i Geely-koncernen tillsammans med Volvo Cars och ska alltid visa vägen mot en elektrisk framtid. Polestar 2 är en körglad och praktisk elbil som dessutom fått sitt grundpris rejält kapat. Vi har provkört den uppdaterade ledstjärnan som tillverkas i Kina för att få grepp om såväl attraktions- som lyskraften. 

Utvecklingen av elbilar rullar i raketfart. Polestar 2 står inför provkörningen i pole position, men strax bakom ligger suvarna Audi Q4 e-tron, BMW iX3 och Mercedes EQA. Den svåraste nöten att knäcka är Tesla 3 som är kusligt lik vår testkärra på flera plan. Jänkaren är ett svart hål som Polstjärnan måste bemästra för att inte pressas ihop till en vit dvärg på marknaden. 

Rymden är inte oändlig

Polestar är än så länge ingen jättestjärna på bilhimlen och i kampen om kundernas gunst har man satsat på attraktiva digitala lösningar. Man är först med att koppla sin 11,2 tum stora infotainmentskärm till Googles operativsystem Android Automotive och det senaste är en så kallad ”Digital Key”. Därmed kan du glömma den traditionella nyckeln och i stället sköta allt med mobiltelefonen. Faktum är att bilen även startar automatiskt – bara du sätter dig i förarsätet och trycker ner bromspedalen. Interiören är för övrigt harmonisk, framstolarna bekväma men däremot är det relativt trångt för benen i baksätet. Bagageutrymmet sväljer 405 liter och i den främre frunken ryms ytterligare 35. Låter det intressant? Tja, då görs beställningen på nätet och vill du se härligheten så är det bara att besöka ditt närmsta Space, vilket är showroom på Polestar-språk.

Stjärna på vintergatan

Vår testbil är en Polestar 2 Long Range Dual Motor och vill man komma i närheten av den utlovade räckvidden på 47 mil så gäller det att hålla högerfoten i schack. Nu är det riktigt svårt för ”tvåan” bjuder på en sportig körupplevelse. När gaspedalen trycks i botten så nås noll till hundra km/h på 4,7 sekunder och det är möjligt tack vare två elmotorer på totalt 408 hästkrafter, vilket även gör elbilen fyrhjulsdriven på kuppen. Undrar du över prislappen? 589 000 kronor exklusive 70 000 i klimatbonus. Då ingår alltså det stora batteriet på 78 kWh – men klarar du dig med 231 hästkrafter, framhjulsdrift och ett mindre batteri på 64 kWh så hamnar vi på betydligt mer jordnära 489 000 kronor. Allt detta borgar för att Polstjärnan har framtiden för sig i elbilarnas snabbt expanderande universum.

Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB