En ny ledare i gänget

Nu sladdar även Audi A6 Avant in i det explosiva laddhybridgänget och tysken får en ledande roll i den elektrifierade kombifalangen. Vad sägs om 367 brutala hästkrafter och ett utseende som får majoriteten att kippa efter andan? Vi har provkört tuffingen och upptäcker en ödmjuk familjebil med såväl stort bagageutrymme som sunt miljöförnuft. Här är kombin med dubbla motorer och dubbla identiteter.

I väntan på att de rena elbilarna ska ta över herraväldet så vräks det ut laddhybrider i parti och minut. Ett av de senaste bidragen heter Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro och tar dig drygt fem mil på elektricitet. Men smakar det så kostar det – grundpriset börjar från 684 400 kronor men då ingår en utrustningslista som är tjock som en bibel och inte minst fyrhjulsdrift.

Försprång genom teknik

Herrgårdsvagn, Sportswagon, Tourer eller kort och gott Avant. Kärt barn har många namn men betydelsen är i alla fall densamma och stavas kombi. Låt oss därför börja baklänges med bagageutrymmet som rymmer 406 liter. Det innebär att laddhybriden tappat 160 liter i jämförelse med vanliga Audi A6 Avant, men någonstans måste batterierna förvaras. Att slå sig ner bakom ratten är ett digitalt nöje med tre skärmar på totalt 31 tum och förarmiljön lever verkligen upp till tyskarnas slogan ”vorsprung durch Technik”. Därför blir man lite snopen när Audi vill ha ytterligare 12 300 kronor för sina eljusterbara framstolar medan en elektrisk manövrerad bagagelucka ingår i standardutrustningen.      

Elektrisk ledare

Nya Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro är ett rent nöje att färdas i – men även ett rent nöje att köra.    Bensinfyran på 265 hästkrafter har nämligen sällskap av en elmotor på 143 och när dessa försonas blir maxeffekten 367 hästar medan förbrukningen landar på 0,18 liter milen. Lägg till detta bilens litiumjonbatteri på 14,4 kilowattimmar så kan vi köra drygt 5,5 mil på elektricitet och det är klart godkänt. Visserligen är toppfarten begränsad till 135 km/h men trycker du bara plattan i mattan så aktiveras alla resurser och man kan toppa 250. Köregenskaperna är i toppklass och testbilens dubbla identiteter gör sig ständigt påminda. Laddhybriderna har fått en ny gängledare som driver in 20 514 kronor i klimatbonus.

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB

Foto: CNP AB