Mycket bil för pengarna

Nya Dacia Sandero rullar snart upp på repertoaren och i vanlig ordning står Renault för regin. Den här gången är det extra tydligt att modellen fått låna en hel del utstyrsel ifrån den franska garderoben, vilket bådar gott. Sandero är fortfarande landets billigaste nybilsköp och för bara tiotusen extra får man brorsan med Stepway-kostym. Frågan är hur mycket bil man får för pengarna?  

Vad sägs om att köpa en ny bil för 116 900 kronor? Tja, det är vad nya Dacia Sandero kostar och riktar vi istället våra blickar mot den upphöjda varianten Stepway så kan den bli din från 126 900. Vi har alla hört uttrycket – man får det man betalar för. Ändå sticker vi ut hakan och påstår att i fallet Dacia Sandero Stepway så får man betydligt mer.

Listig och smart
Designen är faktiskt inte alls pjåkig utan snarare riktigt snygg och crossovern bjuder dessutom på en rad förbättringar. Vi hoppar in bakom ratten på vår apelsingula Stepway och konstaterar snabbt att den tidigare billighetskänslan är som bortblåst. Man sitter bekvämt i framstolarna, men även komforten i baksätet är godkänd och bjuder på betydligt bättre bensträckar-möjligheter än i gamlingen. Eftersom vi kör den mer påkostade Comfort-versionen så ingår mycket standardutrustning – å andra sidan åker priset upp till 141 900 kronor. Då får man bland annat tygklädd instrumentpanel, en åttatums pekskärm och inte minst sanslöst smarta takrails. Med några enkla handgrepp kan dessa nämligen förvandlas till tvärgående takbågar som tål 80 kilo last.                             

Prutat och klart
Den lilla trecylindriga bensinmotorn på 90 hästkrafter går att få med såväl en sexväxlad manuell låda som en steglös CVT-automat (plus 13 000 kronor). Den senare visar sina mest positiva egenskaper vid stadskörning för ute på riksvägen får man planera sina omkörningar. Noll till hundra rullar på 14,2 sekunder och topphastigheten stannar på 163 km/h. Därmed förstår nog de flesta att i nya Dacia Sandero Stepway har man inte prioriterat prestanda utan fokuserat på andra kvaliteter. Framför allt ett attraktivt pris, högre säkerhet och en ombonad kupé. Det är inget större fel på köregen-
skaperna heller och med högerhanden på hjärtat och vänsterhanden på plånboken. Hur mycket mer bil än det här behöver man egentligen?

Tekniska data för Dacia Sandero Stepway Comfort TCe 1,0

Motor: 3-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 90 hk vid 4 500 varv/min. Max vridmoment 142 Nm mellan 1 750-4 500 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.    Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel. 
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,4 meter. 
Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 260, längd 409, bredd 185, höjd 154. Tjänstevikt 1 122. Bränsletank 50 liter. 
Prestanda: Toppfart 163 km/h. Acceleration 0-100 km/h 14,2 sek.
Förbrukning/Miljö: 6,2 liter per 100 km vid blandad körning. CO2 140 g/km (WLTP).
Pris: 154 900 kronor.

+ Plus…
Mycket bil för pengarna
Hög standardutrustning
Rymlig för sin storlek                 
Smarta takrails  

– Minus…  
Seg med den steglösa automaten
Ingen höjdjustering av bältena

Text & foto: Willy Priske och Jenny Nilsson / CNP AB