När priset är skillnaden

Hur är det möjligt att sälja nya Cupra Leon e-Hybrid 60 000 kronor billigare än kusi­nen Volkswagen Golf GTE? Det spanska alternativet finns dessutom som kombi och bjuder på mängder av standardutrustning. När vi ställer frågan blir det dödstyst – men innerst inne skulle pressfolket säkert vilja svara som Ingemar Stenmark gjorde till sportjournalisten Tommy Engstrand. ”De gå int å förklar för en som int begrip”.

Dagens testbil är en rullande prisbomb och den spanska laddhybriden i kombikostym kan bli din för 384 900 kronor. Låter det intressant så bör du skynda att fynda. Just nu får du nämligen 37 866 kronor i klimatbonus och den summan minskas till 26 927 efter den första april 2021 då nya bonus-malus-regler tar vid.

Hola hola
Om det är någon där ute som ”int begrip” vad Cupra är för något så härstammar varumärket från Seat och båda ingår i den mäktiga Volkswagen-familjen. Cupra ska vara ett sportigt och prisvärt bilval och är tänkt att erövra marknaden likt ”Stenis” oförglömliga andraåk i Madonna di Campiglio 1974. Efter första åket låg han på 22:a plats men gjorde en heroisk upphämtning och knep guldet. Cupra Leon Sportstourer har däremot mängder av detaljer i koppar och alltifrån kylaremblemet till avgassystemets slutrör är kopparfärgade. Likaså sömmarna på den tuffa interiören som för övrigt bjuder på lagom skålade framstolar, ett rymligt baksäte och ett bagageutrymme som sväljer 470 liter. Instrumenteringen är givetvis digital och om du säger ”hola hola” så aktiveras din alldeles egna assistent.

Bil efter humör
Standardutrustningen är minst sagt diger och inkluderar inte minst adaptiva stötdämpare som tillåter föraren att ställa in hårdheten efter dagshumöret. Har du vaknat på den busiga sidan så ser bensinfyran på 150 hästkrafter samt en elmotor på 115 till att du får roligt bakom ratten. Vips hamnar totaleffekten på 245 hästar och tillsammans med den sexväxlade dubbel-kopplingslådan fixas hundra km/h på sju sekunder. Det fejkade motorljudet i kupén bjuder på efterknallar vid gassläpp och mungiporna åker automatiskt uppåt. Har du däremot vaknat på den förnuftiga sidan så erbjuds upp till fem mils elektrisk stadskörning eftersom Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid har ett batteri på 13 kWh. Priset för hela kalaset är alltså 384 900 och föredrar du istället halvkombin så försvinner ytterligare femton tusenlappar. Nu återstår bara frågan vem som köper en Volkswagen Golf GTE med exakt samma drivlina för 429 900 kronor? Men vi struntar i att fråga eftersom ”de gå int å förklar för en som int begrip”.

Tekniska data för Cupra Leon Sportstourer 1,4 e-Hybrid

Motor: 4-cyl bensin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler
per cyl. Max effekt 150 hk mellan 5 000-6 000 varv/min.
Max vridmoment 250 Nm mellan 1 550-3 500 varv/min.
Elmotor: Max effekt 115 hk. Totaleffekt 245 hk.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,2 meter.
Bromsar: Skivor runt om. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 268, längd 466, bredd 180, höjd 144.
Tjänstevikt 1 742. Bränsletank 40 liter. Batteri 13 kWh.
Prestanda: Toppfart 225 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7 sek.
Räckvidd på el 5,2 mil.
Förbrukning/Miljö: 1,4 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 31 g/km (WLTP).
Pris: 384 900 kronor (exkl. 37 866 kr i klimatbonus / efter den
1:a april 2021 minskas bonusen till 26 927 kr).

+ Plus… 
Mycket körglädje för pengarna 
Hög standardutrustning 
Praktisk kombi
Komforten
- Minus…  
Skålade sportstolar passar inte alla
Krångliga skärmmenyer

Text & foto: Johannes Gardelöf och Willy Priske / © CNP AB