En kjempebra affär i Norge

(T e l e m a r k – N o r g e)

Nissan Leaf är med sina 500 000 sålda exemplar en av världens mest sålda elbilar – men i det accelererande elbilsracet går det inte att leva på gamla meriter. För att behålla ledartröjan bland långdistansåkarna så erbjuds en modell med ytterligare krut under huven, kraftigare batteri och därmed längre räckvidd. Vi har provkört Leaf e+ i vårt västra grannland där varannan ny bil som säljs drivs med el.

Norrmännen gillar inte bara längdskidor utan älskar även elbilar. Det finns mer än 300 000 elbilar registrerade i oljenationen och majoriteten av dessa (18,8 procent) består av pionjären Nissan Leaf. Anledningen till det hela är att landets elbilar är momsbefriade och man slipper allt vad vägtullar heter. Norge drar alltså ifrån oss svenskar med dunder och brak.

Från ris till ros

Nu firar den japanska elbilen 10-årsjubileum och vad passar då bättre än att ta jubilaren på ett vintrigt äventyr till Telemark. I Nissan Leaf e+ har japanerna plussat på med ytterligare 67 hästkrafter (från 147 till 214 hk) samtidigt som batteriet ökat från 40 till 62 kWh. Det innebär i sin tur att räckvidden hamnar på 38,5 mil till spekulanternas stora förtjusning. Men låt oss återkomma till detta – för det har även hänt saker inuti bilen. Tidigare har den egensinniga navigatorn fått kritik och det har utvecklingsfolket lyssnat på. Pekskärmen har därför ökat till åtta tum och karttjänsterna levereras numera av TomTom. En annan nyhet gäller en smidig mobilapp där man kan hålla koll på vart bilen är, aktuell batteristatus och fjärrstyra alltifrån värme till laddning.

Inget aprilskämt

Den piggare motorn i Nissan Leaf e+ innebär också ett trevligare uppförande på vägen. Noll till hundra rullar på 6,9 sekunder och toppfarten är 157 km/h. Det är en sekund respektive 13 km/h snabbare än lillasyster. Inga stora skillnader på pappret, men i praktiken gör det Leaf e+ till en roligare färdkamrat. Man laddar gärna på lite extra i kurvorna, precis som man kan ladda på lite extra vid laddstolparna eftersom bilens Chademo-kontakt bemästrar 100 kW. Problemet är bara att den svenska infrastrukturen stödjer 50 kW. Använder man däremot vanlig hushållsel så krävs en rejäl portion tålamod – närmare bestämt 32 timmar mot 22 med det mindre batteriet. Leaf 40 kWh med sin räckvidd på 27 mil fortsätter därför att säljas och kan bli din från 362 400 kronor. Vill du däremot kunna ta dig ytterligare 11,5 mil så börjar grundpriset för Nissan Leaf e+ från 448 770. I båda fallen går det utmärkt att dra av 60 000 kronor i klimatbonus och en nyhet för 2021 är att summan höjs till 70 000 den första april.

Tekniska data för Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

Elmotor:                            Max effekt 214 hk mellan 4 600-5 000 varv/minut.

                                            Max vridmoment 340 Nm mellan 500-4000 varv/minut.

Batteri:                               Litiumjon på 62 kWh.

Kraftöverföring:               Motorn fram, framhjulsdrift. Enväxlad låda.

Fjädring:                           Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

Styrning:                            Elservo. Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar:                           Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg/liter)      Axelavstånd 270, längd 449, bredd 179, höjd 155.

                                            Tjänstevikt 1 705.

Prestanda:                         Toppfart 157 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,9 sek.

Förbrukning/räckvidd:    18,5 kWh/100 km vid blandad körning. Räckvidd 385 km (WLTP).

Pris:                                    488 200 kronor (exkl. 60 000 kr i klimatbonus).

+ Plus…                                                 

Längre räckvidd än tidigare                 

Grön och skön för miljön                       

Hög standardutrustning

Köregenskaper                   

– Minus…

Glöm 100 kW-snabbladdning i Sverige

Dragkrok går inte att monter

Text: Johannes Gardelöf / © CNP ABFoto: CNP AB