10 heta bilnyheter 2021

2021 är äntligen här och sällan har det ställts så höga förväntningar på ett nytt år. En sak är i alla fall säker: världen rullar mot ljusare tider och bilnyheterna kommer återigen att dugga tätt. Vi har tittat djupt in i redaktionens nyputsade spåkula och kan redan nu avslöja tio av årets hetaste bilnyheter. Att allt vi ser drivs med elektricitet kommer inte som någon överraskning. Utbudet styrs nämligen inte bara av efterfrågan – utan även EU:s utsläppsregler. Varsågoda, här är framtidens bilar redan nu!

Audi RSe-tron GT

Tomten har bytt släden mot nya Audi RS e-tron GT. Tja, i tyskarnas senaste reklamfilm fick vi i alla fall se honom fylla elbilen med julklappar och trycka plattan i mattan. Paketutdelningen måste ha gått undan för tekniskt bjussar tysken på dubbla elmotorer och totalt 590 hästkrafter. Hundrastrecket nås därmed på 3,5 sekunder samtidigt som toppfarten är begränsad till 240 km/h. Nya RS e-tron GT får en räckvidd på 40 mil och priset hamnar runt 1,4 miljoner kronor.  

BMW iX

Bayrarna har med full kraft gett sig in i kampen om elbilskunderna och deras senaste flaggskepp iX kommer laddad med 60 mils räckvidd. Om utseendet är snyggt eller inte delar bilvärlden, men det rör sig i korthet om rekordstora njurar, rekordsmå strålkastare och minimalistiska linjer. Interiören domineras av två stora skärmar på 12,3- respektive 14,9-tum och vad sägs om en ljudanläggning med 30 högtalare från Harman Kardon? BMW iX har dubbla elmotorer (en på varje axel) på totalt 500 hästkrafter och får därmed fyrhjulsdrift på kuppen.  

Citroën ë-C4

Citroën lanserar under året en helt ny C4-familj och mest uppmärksamhet får ë-C4 i form av en helelektrisk crossover. Fransosens smakfullt välvda taklinje gör att bilen sticker ut från mängden och bland standardutrustningen hittar vi en modernare variant av Citroëns anrika tillika gashydrauliska fjädring. Den stilrena interiören bjuder på en 10-tums pekskärm och även om instrumenteringen är digital så har fransmännen valt att behålla de fysiska knapparna till klimatanläggningen. Under huven arbetar en elmotor på 136 hästkrafter som tar dig 36 mil på en laddning.

Cupra el-Born

Cupras första elbil har utvecklats på hemmaplan i Spanien men ska byggas med hjälp av pappa Volkswagen i tyska Zwickau. Undrar du över modellnamnet? Tja, det kommer från en trendig stadsdel i Barcelona och här ligger inte minst det världsberömda Picassomuseet.  Ändå är designen så långt ifrån kubismen man kan komma och under karossens svepande linjer döljer sig en elmotor på 204 hästkrafter. Därmed rullar färden till hundra på 7,5 sekunder samtidigt som elbilen är laddad för upp till femtio mils körning.

Dacia Spring Electric

Dacia har till mångas förtjusning hakat på elbilstrenden och nya Spring Electric är en liten nätt citysuv på 373 centimeter. Ändå sväljer bagageutrymmet hela 300 liter och fäller man den bakre sätesraden så fördubblas siffran. Batteriet har en kapacitet på 26,8 kWh, vilket resulterar i en räckvidd på 23 mil och när kraften börjar att sina så gömmer sig ladduttaget strax bakom kylaremblemet i nosen. Försäljningen startar lagom till våren och Dacia lovar att det här ska bli Europas billigaste elbil. 

Ford Mustang Mach-E

Ford är smarta när man lanserar sin första elsuv och drar helt enkelt nytta av sin mest ikoniska bilmodell. Mustang Mach-E finns i en rad olika varianter och inroparen bjuder på 269 galopperande hästkrafter samt bakhjulsdrift. Standardbatteriet är på 75 kWh och har en räckvidd på upp till 440 kilometer. Det som sticker ut mest är dock formgivningen och flera designattribut har lånats direkt från ”Mussen”. Nytänkandet bevisas inte minst av att elbilen saknar dörrhandtag – istället manövreras dörrarna med ett simpelt knapptryck. Priset börjar från 574 900 kronor.   

Hummer EV

Det är exakt tio år sedan Hummer rullade i graven – men nu har GM tagit fram startkablarna och väckt liv i krigsveteranen. Amerikanarna spänner musklerna rejält och nya fyrhjulsdrivna Hummer EV drivs av inte mindre än tre elmotorer på sammanlagt 1000 hästkrafter. Därmed rullar noll till hundra på tre sekunder samtidigt som man kan avverka 70 mil på en laddning. Den USA-byggda elbjässen bjuder på ren råstyrka och är utrustad med inte mindre än arton vattentäta kameror som även filmar under bilen. Dessa kommer väl till pass om du vill utforska Hummerns rätta element och vada i 65 centimeters gyttja.

Nissan Ariya

Att tillverka bilar är något av en konst och Nissans senaste mästerverk Ariya påminner om ett rullande konstverk. Japanerna kallar det hela för ”tidlös futurism” och fenomenet avspeglar sig inte minst på interiören. Eftersom batterierna gömmer sig under golvet så kan detta göras helt plant, vilket gör susen för utrymmet. Andra godbitar är en elektriskt skjutbar mittkonsol och vad sägs om en upplyst logotyp i fronten? Instegsmaskinen bjuder på 218 hästkrafter och ett batteri på 63 kWh som ska klara 36 mil. Första leveranserna sker under hösten.       

Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV bjuder på läcker formgivning och namnet har sitt ursprung från irländskans ”enya” som betyder livskälla. Visst är det passande för en helt ny elsuv – även om batteriet på instegsmodellen sinar lite väl snabbt med sina 39 mil. Å andra sidan får man ner priset till 448 500 kronor och då levererar elmotorn 180 hästkrafter. Vill du ha mer kräm i såväl batteri som motor så finns även en större modell på 77 kWh respektive 204 hk som fixar upp till 51 mils körning. Priset åker dock upp med hela 99 200 till 547 700 kronor.       

Volkswagen ID.4

Volkswagen fortsätter sin stora elbilsoffensiv och snart är det dags att lansera en 458 centimeter lång elsuv. Nya ID.4 rymmer fem personer och på mittkonsolen trånar en 10-tums pekskärm. Den bakmonterade elmotorn (på välkända 204 hästkrafter) fixar noll till hundra på 8,5 sekunder och litiumjonbatteriet räcker till femtio mils körning. Markfrigången på 21 centimeter i kombination med en fabriksmonterad elektriskt utfällbar dragkrok kommer garanterat att gå hem i de svenska hemmen. Grundpriset startar från 514 900 kronor.

Fotnot: Alla angivna elbilspriser är exklusive 60 000 kronor i klimatbonus vars utbetalning sker om medel finns och tidigast sex månader efter köpet. En nyhet för 2021 är att summan höjs till 70 000 kronor den första april.

Text: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB