Skämt eller oförskämt?

(B a r c e l o n a – S p a n i e n)
Nissan Juke lanserades för tio år sedan och delade snabbt upp betraktarna i två läger. Antingen gillade man det annorlunda stuket eller inte. Somliga tyckte att bilen liknade ett rullande skämt och vips blev smeknamnet Nissan Joke. Men efter en miljon sålda exemplar har skrattet fastnat i halsen och nu är det dags att provköra en ny generation i Barcelona.

Vad har Nissan hittat på den här gången? Det var första tanken när inbjudan till provkörningen av nya Juke dök upp. Chocken för tio år sedan har knappt lagt sig och nu ska vi utsätta oss för samma sak igen – men faran visar sig vara rejält överdriven. Nya Juke känns betydligt mer jordnära utan att den spejsiga grundtanken gått förlorad.

Tips från coachen
Nya Juke har växt med sju centimeter på längden och det har gjort susen för utrymmena. Komforten är rent ut sagt magnifik och det är lätt att slå sig till ro bakom ratten. Speciellt om man väljer till den adaptiva farthållaren som både kan styra, gasa och bromsa automatiskt i den spanska rusningstrafiken. Det erbjuds mängder av utrustning till nya Juke och första frågan är vilken av bilens fem utrustningsnivåer man ska välja? Instegsversionen heter Visia och kan bli din för 184 700 kronor medan Tekna är toppmodellen för 255 800. Här gäller det att titta noga på vilken utrustning man vill ha. Inroparen har exempelvis plåtfälgar, en 4,2-tums pekskärm och saknar märkligt nog främre stolsvärme. Alla andra har aluminiumfälgar, stolsvärme och dessutom en pekskärm på 8-tum. Att köpa billigt kan bli dyrt så ett tips från coachen är att utgå från N-Connecta á 225 700.

När fyra blir tre
Längden har alltså ökat på nya Juke till 421 centimeter och raka motsatsen gäller motorn. Maskinen har nämligen krympt med en cylinder och nu gäller en trepip på 117 hästkrafter som jobbar tillsammans med en sexväxlad manuell låda. Önskar du hellre en sjustegad dubbelkopplingslåda så erbjuds det till alla versioner förutom den billigaste. Tillvalet kostar 17 000 kronor och förändrar hela körupplevelsen till det positiva. Växlingarna går lika mjukt som en maffigt arrangerad tryckare av Julio Iglesias och för att personifiera körningen än mer finns tre körlägen: standard, eco och sport. På bergsvägarna strax utanför Barcelona så upplever vi en perfekt avvägning mellan körglädje och komfort. Hitintills har över en miljon Nissan Joke, förlåt, Juke sålts och därmed får många bilexperter krypa till fälgkorset.

Tekniska data för Nissan Juke N-Connecta 1,0 DCT
Motor: 3-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra
ventiler per cyl. Max effekt 117 hk vid 5 250 varv/min.
Max vridmoment 180 Nm mellan 1 750-4 000 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 264, längd 421, bredd 180, höjd 160.
Tjänstevikt 1 207. Bränsletank 46 liter.
Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,1 sek.
Förbrukning/Miljö: 6,1 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 138 g/km (WLTP).
Pris: 242 700 kronor.

+ Plus…
Hög standardutrustning (förutom Visia)
Smidig dubbelkopplingslåda
Köregenskaper
Utrymmena

Minus…
Visia saknar väsentlig utrustning
Pekskärmens grafik

Text & foto: Johannes Gardelöf och Willy Priske /CNP AB