Nöje mellan tre och fem

( G i r o n a – S p a n i e n )
I en perfekt värld skulle Mazdas nya suv haft beteckningen CX-4. Längden är 440 centimeter och därmed klämmer den in sig precis mellan lillebror CX-3 och storebror CX-5. Ändå är namnet Mazda CX-30 och det kan få vem som helst att bli förvirrad. Men det finns en logisk förklaring till det hela… Häng med på provkörningen i ett soligt Girona så får du strax reda på svaret.

Att döpa bilar är en hel vetenskap och vill man underlätta proceduren så väljer man en kombination av bokstäver och siffror istället för renodlade namn. Men ibland vill det sig ändå inte och då får man improvisera. Speciellt när det visar sig att man redan har en CX-4 som enbart säljs på den kinesiska marknaden. Där har du alltså förklaringen till varför vi kör en bil som heter CX-30.

Mycket utrustning
Designen följer i alla fall den spikade linjen med sin långa motorhuv och eleganta karossidor vars ytor skiftar beroende på hur solljuset reflekteras. Mazdas formgivare är något utöver det vanliga och går sina egna vägar. Även inredningen är av hög kvalitet med sköna stolar och baksätet rymmer tre juniorer eller två seniorer. Själva instrumenteringen är en blandning av analogt och digitalt, vilket fungerar bra. Däremot är den mittmonterade infotainmentskärmen förvånansvärt liten och det spelar ingen roll om du väljer grundversionen SKY eller fullkletade Cosmo – skärmen är och förblir densamma. Standardutrustningen
är dock riktigt hög och i grundpriset á 269 900 kronor så ingår bland annat en elmanövrerad bagagelucka, head-up-
display, backkamera, adaptiv farthållare och 18-tumsfälgar.

Liten förbrukning
Mazda och motorer är en annan spännande företeelse. Även här sticker man ut och medan konkurrenterna satsar på trecylindrigt så erbjuds CX-30 med enbart fyror. Det rör sig om bensinare på 150 (Skyactiv-G) respektive 180 hästkrafter (Skyactiv-X) samt en diesel på 116 (Skyactiv-D). Vi koncentrerar på oss den största bensinaren eftersom det är världens första med en form av gniststyrd kompressionständning. Det är en avancerad historia men i korthet så producerar motorn mer effekt med hjälp av mindre bränsle och det beror i sin tur på ett högt kompressionsförhållande. Allt fungerar utmärkt under provkörningen och förbrukningen landar på 0,59 liter milen. ”En banbrytande maskin” enligt pressfolket här i Girona. Men när vi väl ska beskåda underverket så uppenbarar sig en ranglig huvpinne. Även solen har sina fläckar.

Tekniska data för Mazda CX-30 2,0 Skyactiv-X Sky
Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 180 hk vid 6 000 varv/min.
Max vridmoment 224 Nm vid 3 000 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,4 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 266, längd 440, bredd 180, höjd 154.
Tjänstevikt 1 542. Bränsletank 51 liter.
Prestanda: Toppfart 204 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,5 sek.
Förbrukning/Miljö: 5,9 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 133 g/km (WLTP).
Pris: 289 900 kronor.


+ Plus…
Hög kvalitet och standardutrustning
Garantier i upp till 10 år
Smidig och stark motor
Snygg design

– Minus…
Huvpinne tillhör en förgången tid
Liten bildskärm för navigering

Text & foto: Bengt Dieden och Johannes Gardelöf / CNP AB