Snacka om laddad Mustang

( Cape Coral – USA) 

När det är dags att byta bil måste man vara påläst, beredd att argumentera och så klart provköra härligheten. Ändå har jag gjort precis tvärtom och köpt en ny bil jag varken sett i verkligheten eller provkört. När min grabb fick vetskap om bravaden ruskade han på huvudet och sa ”du är ju inte riktigt klok farsan”. Vad jag köpt, eller i varje fall beställt, är nämligen min första elbil.

Hela bilbranschen är i förvandling och hundra år efter att järnvägen bytte ånga mot el är det nu bilarnas tur. 

Bensin och diesel ska ersättas av miljövänlig el och tillverkarna tävlar om vem som ska få störst del av kakan. Volkswagen ska sälja en miljon elbilar redan 2023 och under året släpps Volvos helt elektrifierade XC40 Recharge som redan har flera tusen beställningar. Många höjde dessutom på ögonbrynen när Ford aviserade att nästa Mustang blir eldriven.

Forden ska finnas i försäljningshallarna på senhösten och lånar flera designidéer från den klassiska jänkaren med den galopperande hingsten i grillen. Naturligtvis är det ett smart drag att döpa modellen till Mustang Mach-E för genast väcktes mångas intresse, inklusive mitt. Men det handlar inte om en liten tvådörrars ponnybil utan en ganska så fullvuxen ardenner med ett grundpris här i USA från 420 000 kronor exklusive miljörabatt.

Om vår vardag ska domineras av elbilar vill jag vara med från början och därför föll valet på nya Mustang Mach-E. Visst finns det fortfarande många frågetecken – inte minst eftersom jag bor i USA. Cape Coral har exempelvis över 150 000 invånare och idag finns två laddstolpar. Ford säger dock att antalet kommer att öka dramatiskt under 2020 medan kommunpolitikerna är mer försiktiga och säger att det är en tioårsplan.

Ford Mustang Mach-E ska klara över 300 kilometer mellan laddningarna och det räcker ju långt om man kör i stads-
trafik och kan ladda hemma över natten. Räckviddsångest är annars ett begrepp som kommit med våra elbilar och det ska bli spännande att se om man smittas av åkomman. Sonen imponeras mest av accelerationen som är en av eldriftens starka kort. Noll till hundra rullar på under fyra sekunder men det vill till att inte göra får många accelerationer om man inte vill drabbas av ångest. 

Men än är det långt kvar till leveransen i november och jag får provsitta en förseriebil först i sommar men någon provkörning blir det inte tal om. Återförsäljaren här i Cape Coral får sin demobil tidigast i oktober och i november ska de första exemplaren rulla av fabriksbandet i Mexiko. Att Ford väljer att bygga sin elsuv ”south of the border” kritiseras av många – inte minst president Donald Trump som vill ha arbetstillfällena i USA. Vita huset överväger därför att ta bort miljörabatten á 60 000 kronor och i stället lägga på importtull på 25 procent. Då är vi säkert många som kommer att hänvisa till det finstilta i kontraktet och häva köpet.

Grabben, som plötsligt börjar visa intresse för mitt köp, konstaterar skadeglatt att Mustang Mach-E i alla fall har en likhet med den klassiska folkabubblan. Båda har nämligen ett främre bagageutrymme! Volkswagen Typ 1 var en äkta folkvagn och bara framtiden kan utvisa om det här kan bli USA:s första riktiga folkelbil. Trots att den byggs i Mexiko.

Text Carl-Ingemar Perstad / CNP