Vart tog elbilarna vägen?

( M i n n e a p o l i s – U S A )
Det är inte så värst länge sedan man kunde räkna utbudet av elbilar på ena handen. Nu får man ta till såväl fingrar som tår och det räcker knappt. Så när det är dags att hyra bil på flygplatsen i Minneapolis är valet självklart. Avis, Enterprise och Hertz pushar i jätteannonser för bilar med sladd. Vi vill så klart hänga på eltrenden och prova det senaste – men det blir tvärnit direkt.

Vi hade tänkt att hyra en Jaguar I-Pace, Tesla Model S eller varför inte nya Nissan Leaf. Men istället kör vi ut från det gigantiska parkeringsgaraget med en hyrbil som inte har mycket mer än fyra hjul gemensamt med energisnåla elbilar. Det visar sig nämligen att hyrfirmornas erbjudande om att köra en ”EV” eller ”Electric Vehicle” är fake news.
För reklamen till trots så finns det inga elbilar att hyra hos någon av de stora firmorna och jag frågar naturligtvis varför? Alla svarar att efterfrågan är lika med noll och att räckviddsångest tillika bristen på laddstationer har gjort att elbilarna plockats bort. Så istället för en miljöriktig elbil sitter vi nu i en av USA:s tyngsta och mest soppaslukande suvar.

Chevrolet Suburban är sex meter lång, väger närmare tre ton, rymmer nio personer och har en 6,2-liters V8 på 420 hästkrafter under huven. Bjässen används inte minst av Secret Service när de beväpnade till tänderna skyddar USA:s president och var den enda lediga biltypen på flygplatsen i Minneapolis.
Det känns lite märkligt, för samtidigt hör vi en intervju på bilradion med vår unga svenska klimataktivist vid namn Greta. Jag undrar vad hon skulle tänka om vårt bilval och vad tror amerikanarna om oss svenskar! Killen i hyrbilsdesken skiner nämligen upp som solen när han ser mitt svenska körkort och utbrister: ”alla svenska kunder älskar de maffigaste suvarna med mullrande åttor”. Han pekar på en vit Chevrolet Suburban och slagskeppet får en Volvo XC90 att se ut som den krympt i tvätten.
Hur som helst är Chevan en trevlig bekantskap. Man sitter högt med fantastisk utsikt över den långa motorhuven – det känns nästan som kommandobryggan på en Finlandsfärja. Fast med handen på hjärtat så känns det lite överkurs med tanke på att vi enbart är två personer med handbagage. Det här är långt ifrån någon miljöbil, men som en liten tröst har i alla fall bensinåttan försetts med cylinderavstängning.
Det är och förblir under många år framåt bensinbilar som dominerar i USA. Förra året landade marknadsandelen på elbilsförsäljningen på runt två procent, vilket förvisso var en ökning med 80 procent jämfört med 2017. Men det finns en logisk förklaring till elbilsboomen 2018. Tesla Model 3 lanserades och den hade rekordmånga reservationer. Hur man än vänder och vrider på siffrorna så är fortfarande elbilen en udda företeelse i det stora landet i väst.

Väl framme på hotellet tittar jag på tv-nyheterna och majoriteten av sändningen handlar om bilarbetare i Detroit som strejkat under fyrtio dagar. 35 000 anställda riskerar att förlora jobbet när General Motors ska bygga mer elbilar och eftersom dessa innehåller färre komponenter så kan monteringstiden halveras. Men trots den heta debatten om elbilar så har ingen svaret på den magiska miljondollarsfrågan – vart finns de amerikanska kunderna?

Carl-Ingemar Perstad,
CNP:s USA-korrespondent / CNP AB